Guilty Men

PETER OBORNE AND FRANCES WEAVER

WITH A FOREWORD BY PETER JAY

Centre
for Policy
Studies




THE AUTHORS

Peter Oborne is Chief Political Commentator at the Daily
Telegraph. He was previously political columnist for the Daily
Mail, the Spectator and the Sunday Express. He is also the author
of The Triumph of the Political Class and The Rise of Political

Lying.

Frances Weaver is a freelance writer and researcher who has
written for The Week and is a former columnist for Standpoint
magazine.

The aim of the Centre for Policy Studies is to develop and promote policies that
provide freedom and encouragement for individuals to pursue the aspirations
they have for themselves and their families, within the security and obligations

of a stable and law-abiding nation. The views expressed in our publications are,

however, the sole responsibility of the authors. Contributions are chosen for their
value in informing public debate and should not be taken as representing a
corporate view of the CPS or of its Directors. The CPS values its independence
and does not carry on activities with the intention of affecting public support for
any registered political party or for candidates at election, or to influence voters
in a referendum.

ISBN No. 978-1-906996-43-7
© Centre for Policy Studies, September 2011

Printed by 4 Print, 138 Molesey Avenue, Surrey



CONTENTS

Dedication

Foreword by Peter Jay

1. Introduction

2. Xenophobes and madmen

3. The capture of the institutions

4. Scare stories

5. Learning the lessons

Appendix 1: a selection of scare stories
Appendix 2: The economic reality
Afterword

Index

10

25

45

52

66

69

72

74



DEDICATION

This pamphlet is dedicated to all those men and women who
worked with clear mind and steady purpose to keep Britain out
of the Eurozone and thereby salvage our national
independence, pride, and prosperity — only to be insulted and
derided as cranks, little Englanders, buffoons, racists, maniacs,
extremists and xenophobes.



FOREWORD

Britain emerged in 1945 from World War Il exhausted and
impoverished, but proud, self-confident and secure in its belief
that it could and should remain ultimately free to make its own
independent decisions about how it engaged with neighbours,
friends, allies and others in negotiating the challenges of the
post-war world. The war had been fought to preserve that final
independence; and becoming part of another country was not
remotely part of anyone’s agenda, left, right or anywhere else.

Looking back we felt deep pride in the achievements of the
long struggle — from the defeat of the Armada by way of
Marlborough’s defeats of Louis XIV’s armies, Chatham’s strategy
in India and North America, Nelson’s and Wellington’s defeats of
Napoleon and Churchill’'s defiance of Hitler — to preserve that
independence in the face of threats to create a continent-wide
despotism on the European mainland and to impose its power
on Britain. The traditional foreign policy of counter-balancing
any over-mighty threat by alliances and military strength had
once again kept us free, free to act as we — and from 1700 our
more and more democratically chosen governments — thought
best.



Looking back, too, we cherished a long political and cultural
tradition which had nurtured a gradual and mainly non-violent
transition to greater rights and freedoms for the individual
citizen, to widening democracy, to the impartial administration
of justice and, eventually, to a new priority for social as well as
individual justice. The ideas of Milton, Locke, Tom Paine, John
Wilkes, Adam Smith, Burke, Lord John Russell, Gladstone,
Bentham, John Stuart Mill, Shaftesbury, Lloyd George, Keynes
and Beveridge were milestones along a path of political
development bringing us to a new dawn.

Looking forward we faced formidable economic and political
challenges; but at least we believed we knew what needed to
be done. The United Nations to keep the peace and restrain
aggressors, Bretton Woods’ World Bank and IMF to foster a
prosperous global economy, Marshall Aid to enable Europe to
recover from war and build an increasingly open economy,
NATO to confront the threat of Soviet expansionism,
independence for India and eventually for the rest of the old
Empire transformed into a voluntary Commonwealth, a National
Health Service and decent welfare: these all seemed
enlightened and hopeful signposts to a better and more rational
future, purged of the no longer tolerable barbarities of the
previous world.

What no one would have predicted was that over the next half-
century and more Britain, mainly guided by its most solemn and
sacred institutions, led all too often by its governing élite, would
set about surrendering those very freedoms, that precise
independence, bequeathed to us by the wisdom and courage
of the past great leaders and by the fortitude and self-sacrifice
of generations of our ordinary ancestors.



Now most of Britain’s laws are made in Brussels. How this
happened is a story of overriding historical importance, which
has yet to be fully and truthfully told.

This book tells the most recent chapter in that story with a clear
eye, sparing few blushes and sketching with rare insight the
pathology of mind, a kind of group dementia, which
progressively blinded those who should — and could — have
known better to the nature of the betrayal they were
perpetrating.

They were in most cases both able and sincere. They may in
some cases have had unhealthy incentives of reward and
esteem; but they were not in any crude sense in the pay of a
foreign power or animated by some new alien fanaticism. They
just did not understand what they were doing.

In choosing the title of their book from that famous earlier study
of national betrayal by the nation’s élite, the authors of this book
have chosen well. Like the appeasers, those who after 1950
worked to deliver their country into the hands of a foreign power
— and the particular institutions in which they served — were not
individually wicked or vile, though there was indeed something
diabolical about the combined arrogance and dirty tricks
deployed by the Europhile establishment against anyone who
refused to profess the new faith.

It was, my father constantly told me, an exact re-run of the
appeasement period in the 1930s when dissent was greeted
with suffocating ostracism and personal calumny, reminiscent of
the fate of religious non-conformists in earlier times. It recalled
too the treatment, at least on the left, of any who did not at least
pretend to support CND.



Its spokesmen became past masters of a special kind of
double-speak, fudging of all facts and ducking all issues, what
Kipling had earlier called “the truthful well-weighed answer that
tells the blacker lie”. This later reached its epiphany in Edward
Heath’s endless promises to Parliament that joining the EEC
could never jeopardise British independence.

What the élite were doing needs to be explained against a
proper understanding of what the European project — “building
Europe” — was really about. A myth has been developed and
propounded during and since the 1980s, especially beloved of
the German leader Helmut Kohl, that it all started from the
natural and laudable desire to make any repetition of Europe’s
pre-1945 history impossible. So, it was about replacing the
nationalism of the larger European powers, Germany above all,
also maybe France and Britain, with an international union within
which war would be impossible, a mini-version indeed of the
popular argument in the late 1940s for world government.

But that is a retro-fitted version of history. In fact the whole,
“never again” imperative of post-war policy was already fully
expressed in the political and economic institutions of the UN,
IMF, World Bank, GATT and then Marshall Aid, the OEEC and, in
the face of the post-war Soviet threat, NATO. “Europe”, in the
guise of the Coal and Steel Community, Euratom and the
Common Market, had a quite different inspiration, conceived
and propagated by the great French diplomat and technocrat,
Jean Monnet.

| met him at a small lunch in 1952 in Paris hosted by William
Hayter of the British Embassy for my father, then a member of
the Labour Opposition’s front bench Treasury team. | was 15 and
kept my mouth shut, but my ears open. | have never forgotten



what | heard. For, it was the truth about the European strategy
which he had devised and sold to French political leaders.

France was humiliated by the fact that its representatives were
no longer treated by other nations in the way they once had
been. Only super-power diplomats were taken seriously. To
recover this prestige and standing France must become a
superpower like America and Russia with a continental
economy to support a continental industrial production and tax
base sufficient to deploy or threaten the military might that
alone delivers diplomatic weight.

Europe must be welded into such an instrument, by implication,
though this was not spelt out, to be dominated and guided by
the especially civilised leaders and diplomats which France
alone could produce. This could only be achieved gradually and
by indirection, as he said, “by zig and by zag” circling round the
walls of full political union as the United States of Europe until
finally the walls of old-fashioned nationalist sentiment collapsed
in favour of a new focus of national unity, Europe itself.

The fundamental purpose of this enterprise could not have
been further from the spirit of the post-1945 new dawn and its
emphasis on multilateralism and the down-playing of pre-1939
style power politics in the name of the glory and grandeur of
successful nations in a kind of political Olympic Games in which
only one top dog could win gold.

This was an ethos directly opposed to the positive-sum game of
post-1945 internationalism seeking to replace national rivalry
with rule-based collaboration. It was a direct route back to that
world, but under a new flag, that of “Europe” (whether or not
Greater France would have been a more candid name). It was
Bonapartist, even if with a twentieth century face.



To me then and since this was deeply shocking — reactionary
and dangerous, learning none of the lessons of the previous
half-century. It made me a sceptic of “European” political
pretensions for good — | voted “No” in 1975 — while strongly in
favour of liberalising trade and payments within Europe and
beyond.

An acid test of what is truly liberal and what, by contrast, is
mega-nationalism on a continental scale is given by attitudes to
the admission of Turkey to the EU. To an internationalist of
liberal inclinations, it would be a welcome demonstration that
Europe is not defined by race, colour, creed or geography, but
by a sincere wish to extend free exchange between peoples as
far and as fast as may be negotiable with new countries and
areas, no more than an advance instalment of a benign
globalisation reunifying the human race so long blighted by
separate development and mutual dread.

To a Euro-nationalist (otherwise a French Third Empire-builder
such as Valéry Giscard D’Estaing) to admit Turkey would be a
dangerous dilution of the purity and cohesion, and therefore the
strength, of Europe as an ethnically, religiously, geographically
and culturally homogeneous political actor and as a new power
in the world. It is a dead give-away of what should be an
unacceptable purpose.

The groups who have most particularly betrayed Britain’s
independence and support for a multinational shared
management of our real global problems in favour of merging
Britain into an old-fashioned power-seeking country called
“Europe” have been mainly motivated by muddled thinking and
immature sentiment. The number of people who in their early
youth just thought of Europe as a nice place for culture,
sunshine, wine and skiing and made this the foundation of their
Vi



view of the political and economic architecture being imposed
on the UK is pathetic and shocking.

More insidious yet was the great “middle ground” confidence-
trick, whose real pioneer was the late great — and he was a very
great and talented journalist — Peter Jenkins. Other hugely
distinguished journalists like the late Hugo Young of the Sunday
Times and Guardian, and Philip Stephens of the Financial
Times, built on the foundations which Jenkins laid; and
deployed Jenkins’ model of politics week in and week out for
decade after decade.

This proceeds by, first, insisting that political choices are
necessarily arranged along a one-dimensional spectrum from
left to right. Secondly, anything near the ends of the spectrum is
called “extreme” — and by implication weird and mad - and
anything in the middle is correspondingly “moderate” — and by
implication sensible, reasonable and sane. The third step is to
stipulate that support for European unification and Britain’s total
involvement in it is in the middle ground — and therefore, QED,
moderate, sensible, sane — and so right.

Despite the accident of the horse-shoe model of the French
constituent assembly in 1789 at Louis XVI's Versailles whence
the terms left and right derive, there is absolutely no objective
basis for arranging political choice along this one-dimensional
spectrum. Still less is there any reason to regard support for
“Europe” — more especially a Europe modelled on the
Bonapartist tradition — as in any sense a centrist or moderate
position. For me it smacks much more of the long European
tradition of nationalism, protectionism and power-politics
designed to promote the ascendancy of the chosen nation. As
such it belongs, if anywhere, at the right end of any such
spectrum.

vii



Jenkins, Young and Stephens believed what they wrote and
wrote with great skill and frequency. But they naively swallowed
the childish sleight of hand that made “Europe” an international
cause, to be contrasted with “little England” scepticism, simply
because Europe was “abroad” however much its architects
were in the business of building a mega-nation and however
much the sceptics were in the business of making a
multinational world.

In the foreign service, of which | had a brief experience, the
mechanism of betrayal was more directly self-interested and
vested in institutional structures. New recruits are required on
entry to select two easy (i.e. west European) languages or one
hard language (e.g. Arabic, Chinese, Russian) to learn. This
quickly leads to the service being divided into a series
language-based clubs who graduate from learning the
language, to serving in the area, to sympathising with its
concerns, to becoming finally advocates and supporters of its
causes.

The only countries which are unrepresented in this pattern,
since new recruits cannot opt to learn English, are the English-
speaking countries, especially Britain, the old Commonwealth
and the United States. | have written elsewhere about the
baneful effect this has on Anglo-American relations.

| had a deputy in Washington who, it seemed to me, not merely
believed that building “Europe” should be the overriding goal of
British policy, but also that, since relations with “Europe” and
with the US were a zero-sum trade off, weakening relations with
the US — which was easy from Washington — was just as
desirable as strengthening relations with Europe — which was
more difficult when on the far side of the Atlantic. So he did the
former.

viii



This club structure is at the root of the old jokes about how the
job of the Foreign Office is, like the Ministry of Agriculture to
look after farmers, to represent the interests of foreigners. It
interacted with a generational shift whereby after Suez, when
President Eisenhower cut off the Eden government's military
adventure at the knees simply by putting pressure on sterling in
the foreign exchange markets, the young Turks in the F.O.
concluded that they as diplomats and possibly Britain as a
medium-sized power would have more influence in
collaboration with similar sized — and smaller — powers in
Europe.

Though they were a smallish minority of the office and there
were plenty who disagreed, the minority came to exercise a
decisive influence on foreign office policy from about 1960
onwards. Influence is of course the base currency of diplomats.
It often seems that it matters not a jot whether or not Britain
gains or loses from some projected agreement so long only as
we emerge with “enhanced influence”.

It also often seems that it is a currency one can never spend, a
reserve on which one can never draw, because one must
always be accumulating yet more of it at whatever cost to our
here-and-now interests. The great way to gain influence, it is
supposed, is to swallow some radically unfavourable outcome.

Thus, almost uniquely in British political history, it came about
that Britain’s government contained a civil service group, the
foreign service, who had a vested interest — the enhancement
of their own influence — which was at no point connected to the
interests of the people who employed them.

From 1960 onwards, through the Macmillan and Wilson and
Heath bids to join the EEC, the Thatcher acceptance of the

ix



massively centralising Single Market, John Major's deluded
belief that Maastricht safeguarded British independence when
indeed it crossed the Rubicon of Brussels majority rule and
finally Tony Blair's hankering to join the Euro, from which Gordon
Brown’s defiance alone rescued us, the foreign office was the
decisive force driving British policy on Europe.

Political parties might have other ideas in opposition. They
frequently did. But once back in Whitehall the sweet seduction
of high level diplomacy unhinged Prime Minister after Prime
Minister and some, but not all, Foreign Secretaries.

This book analyses too how other pillars of the British
establishment, such as the CBI, was for a while corralled into the
“pro-Europe” camp. | should say a word about the BBC, which
also comes in for severe censure from the authors.

Not only was | for a dozen years a loyal and believing member
of the BBC news and current affairs team from 1990-2001. | was
its Economics Editor during the exact period of some of the
coverage of the debates about the Euro of which the authors
most strongly complain. During the run-up to the Maastricht
Treaty, which | regarded with more or less total horror, |
broadcast many times on TV and radio, news and current
affairs, hewing to what | perceived as an impartial BBC line, but
doubtless letting the slip of my scepticism show from time to
time.

| had and have no doubt that the BBC’s coverage was markedly
tilted towards a favourable, view of “Europe” and of the Euro
project. This was not, | thought, some heavy top-down diktat
from senior management.



It was indeed not even intentional. It was just a deeply ingrained
cultural tilt in the sub-conscious associations in the minds of
young people, many of them highly intelligent, who had grown
up thinking Europe was a nice place for a holiday and assuming
that doubt about its political ambitions must spring from a
small-minded even narrower focus on British — or English —
nationhood. They had simply never been exposed to the
broader more serious issues, as already discussed here.

It was however possible, with a bit of determination, to make
major current affairs films, e.g. for Panorama and the Money
Programme and the 1992 Election Specials, exploring those
wider and deeper issues. | did it and with full-hearted co-
operation from immensely talented producers, who were often
fascinated by hearing questions asked and perspectives
offered which they had simply never considered before.

This did not remove the problem that the overall impact of BBC
coverage was manifestly slanted to a Europe — and Euro-
favouring posture, though | would still claim that the main nightly
News coverage of, for example, the exit from the Exchange Rate
Mechanism on 16th September, 1992, was scrupulously correct.
If it shed any visible tears at all that night, they were the tears of
a crocodile, mine.

Finally, while | agree with much of what the authors say about
the Financial Times and just about all of what they say about
the CBI in the high periods of ERM- and Euro-mania, | must
enter a word of dissent on behalf of the two greatest economic
journalists of this time, Sir Samuel Brittan and Martin Wolf.
Though Samuel explored almost every aspect of the “Europe”
question from a range of perspectives from sympathetic to
doubtful he was consistently clear-eyed in dissecting the
delusions and dangers of large currency blocs which suppress

xi



the all-important shock-absorbers between economies, namely
changeable exchange rates. Martin repeatedly and
devastatingly exposed the basic economic fallacies on which
the dream of monetary union among multiple countries of
uneven competitiveness was based, notably yet again on the
very day | am penning these words in September, 2011.

My only complaint was that neither of them fully saw that it was
the very dysfunctionality of the Euro which was its chief
attraction to the Bonapartists. They could safely rely upon it to
cause the periodic acute crises which then supplied the
political context for the next great leap forward in Euro-
centralisation, edging ever closer to one country, be it Third
Empire or Fourth Reich, enshrining Monnet’s City on the hill from
which French diplomats could go forth with German cheque
books in their baggage to strut their hour upon the world stage.

Peter Jay
10 September 2011

Peter Jay has been Economics Editor of The Times, Ambassador
to the USA and Economics Editor of the BBC.

Xii



1. INTRODUCTION

“A happy 10th anniversary Emu — Europe’s currency
union has been a remarkable success”, headline to a
leading article in the Financial Times, 26 May 2008'

New Year's Day 2002 was a day of joy and triumph for the
British left/liberal élite. One of its most cherished objectives had
been attained: the European single currency had come into
existence.

The Financial Times — one of the longest standing supporters of
European Monetary Union — waxed lyrical in a leading article
published on 2 January 2002:

The new currency is a triumph of political will over
practical objections. Its physical launch is a
testament to a generation of visionary leaders who
pursued a dream, often against the grain of public
opinion.

' ltis curious that the subtitle to this article does not currently appear

on the FT website.



TUC general secretary John Monks noted that it would be
“disastrous” if the UK Government failed to follow suit and hold
a referendum on the single currency.? Peter Mandelson took the
opportunity to warn that “staying out of the Euro will mean
progressive economic isolation for Britain.”

It was a moment of celebration for the BBC, whose already
fragile sense of perspective collapsed. The BBC forgot its duty
of impartiality. It abandoned its statutory responsibility to
distinguish between reporting and comment. And it was nakedly
contemptuous of its mass British audience.

Here is Paul Mason, now economics editor of Newsnight,
reporting from Maastricht on 3 January: 4

As the midnight hour approached, a giant inflatable
tree blossomed into life. For once the Ode to Joy
seemed exactly the right tune.

Today Programme presenter Jim Naughtie, in France on 1
January, spoke of:’

...a sense of occasion, a genuine excitement, a
sense of peculiar new notes, a sense of change in
the air especially among young people, a sense of
breaking away from the past.

John Monks, “New Years Message”, December 2001. See
www.tuc.org.uk/the__tuc/tuc-4128-f0.cfm

Sunday Mirror, 18 May 2003.

As detailed in Minotaur Media, The BBC and “Europe”: Introduction
of the Euro survey, January 1 — 8, 2002.

°  Ibid.



Naughtie lapsed into mystical language, strikingly similar to the
words used in St John to describe one of the central mysteries
of Christianity: “The arrival of the currency that the fathers of
modern Europe dreamed about are symbols now made flesh.”

Greg Wood on the Today Business News interviewed Jean-
Claude Trichet, governor of Bank of France (and now president
of the European Central Bank). There were few lucid, sceptical,
or intelligent questions about the internal contradictions of the
new currency. Rather, M Trichet was asked to give his personal
views about whether Britain should follow the French example
and join. When M Trichet responded that the arrival of notes and
coins would have “a decisive influence on the people of the UK
and in Europe”, Wood left the remark unchallenged. Nor was
there any effort to ask anything awkward or controversial in
what was effectively a naked piece of single currency
propaganda.

This pattern was to be repeated. Here is Today Programme
reporter Michael Buchanan in France:’

Walking up the Champs Elysée with its sparkling
Christmas lights, towards that most French of
national monuments, the Arc de Triomphe, you get
the feeling that this is a country very much at ease
with this latest engagement with Europe.

Buchanan went on, in a loaded remark apparently aimed at
British euro-sceptics:®

® Ibid.
" Ibid.
8 Ibid.



For people here, the Euro has got little to do with
loss of sovereignty or European superstates. It's
about money, pure and simple.

This was the message that the pro-Euro campaigners wanted.
The Euro was a simple and innocent matter, with no deep
consequences. Now — with several Eurozone countries in
collapse — we know how false that prospectus was, and how
misleading was the BBC's institutional complacency.

The BBC Charter, with its demand for neutrality and
professionalism, was broken again and again in those early
days of the Euro. Guidelines on balanced reporting were
repeatedly ignored. Reasonable doubts about the Euro were
severely underplayed. Some reporters failed to distinguish
between normal New Year revelries and specifically Euro-
related celebration. This meant that the sense of excitement
was over-emphasised. ltaly, for example, did not hold any
celebrations to mark the arrival of the Euro, but this was barely
mentioned by the BBC.®

The BBC was metropolitan in its approach, concentrating its
reporting resources on the large European capital cities where
support for the Euro was likely to be strongest, while neglecting
country areas and the small towns where so many Europeans
still live — one reason why BBC vox pops on 1 January 2002
were weighted five to one in favour of the Euro."

The BBC's reporting sent out one overall message: that the Euro
project would bring benefits and it was only a matter of time
before the UK would join. No wonder one BBC journalist,

®  As reported by Minotaur Media tracking, Ibid.

% Twenty vox pops of those strongly in favour of the new notes and

coins, compared to four strongly negative vox pops, Ibid.



Jonathan Charles, later mused about the beginning of European
Monetary Union in 1999;"

Even now | can remember the great air of
excitement. It did seem like the start of a new era.
For a few brief days | suppose | and everyone else
suspended their scepticism and all got caught up
in that euphoria.

This BBC coverage should be seen as part of a wider and more
significant national pattern as many mainstream British
institutions were subverted to serve the aspirations of the pro-
Euro camp. At the start of this century, a massive effort was
launched by senior figures of the British political class to drive
this country into the Euro. Had this campaign been successful, it
would have meant economic devastation and political
humiliation for this country.

The title of this short work — Guilty Men — is drawn from the book
written in the summer of 1940 as Britain awaited Nazi attack in the
wake of Dunkirk. The intention of that famous book was to call to
account the architects of the policy of appeasement who had
betrayed the people of Czechoslovakia at Munich in 1938. It was
written by three journalists — Frank Owen of the Evening
Standard, Peter Howard of the Sunday Express and Michael Foot,
later to become Labour Party leader and an advocate of Britain’s
withdrawal from the EU.

Our intention is to reveal the methods, and call to account the
politicians and propagandists who sought to tie the fortunes of

" Quoted by Peter Hitchens, Mail on Sunday, 5 September 2010.

Jonathan Charles, who now works for the European Bank of
Reconstruction and Development, today insists that the general
tone of his reporting of the Euro for the BBC was sceptical, and that
he frequently warned of troubles that might lie ahead.



Britain to the single currency. We will remind them of what they
said and did at the time, of the fabrications they produced, and
how they unfairly trashed the reputations of those with whom
they disagreed.

This is not an empty exercise in score-settling. Even today, with
large parts of Europe reduced to economic devastation,
sections of the British political directorate are still refusing to
come to terms with the slow but inevitable collapse of the single
currency. In defiance of the evidence before their eyes, former
cabinet minister and European Commissioner Peter Mandelson
and former Prime Minister Tony Blair continue to speak of British
membership at some future date!” Influential political
commentators like Will Hutton of the Observer and Philip
Stephens of the Financial Times still defend the Euro project.
Meanwhile the Foreign Office and Whitehall establishment
urges that Britain should write out cheques for billions of
pounds, at a time when Britain is facing severe spending
restrictions, to sort out the financial devastation caused by the
Eurozone.

Catastrophe Averted

Just imagine we had joined the Euro — as so many members of
the political class urged. We - like Portugal and Greece —
would have been unable to confront the consequences of the
2008 financial crash. The credit boom of the 2000s would have
been worse, the excesses of the property market more extreme,
the subsequent crash far larger and more drastic. Denied the
advantages of a floating exchange rate and monetary freedom

12 “peter Mandelson facing questions about claim UK will join euro”,

Daily Telegraph, 1 December 2008; Tony Blair in an interview with
the BBC Politics Show, 26 June 2011.



(control of our own interest rates was derided as ‘meaningless’
by Nick Clegg in 2001),” the international markets would never
have funded our deficit. Interest rates would have hurtled
upwards, and the European Central Bank and International
Monetary Fund would now be dictating British economic
management.

This terrifying state of affairs demands a radical reassessment
of recent British political history. The conventional wisdom goes
as follows: in the mid-1990s, the Conservative Party went mad. It
became unfit for office, paralysed by its obsession with Europe
and in particular the single currency. In its place, Tony Blair's
New Labour became the natural party of government: sane,
pragmatic, pro-Euro, responsible.

According to this version of events, a number of leaders —
especially William Hague and his successor lain Duncan Smith
— led the Conservative Party down a cul-de-sac. It talked too
much about a matter which did not interest voters: the EU.
There were men of good sense and moderation available in the
shape of Ken Clarke, Chris Patten and Michael Heseltine. But
the fin de siecle Conservative Party, according to this version of
events, made the suicidal decision to ignore their advice. Only
with the rise of the modernisers, led by David Cameron and
George Osborne towards the end of the 2000s, did this
madness end; and the EU finally closed down as a subject of
debate."

Here is a different story: William Hague, lain Duncan Smith and
others showed extraordinary prescience and moral courage in

¥ Letter dated 24 November 2001, published in Prospect, January 2002.

" For a good example of the accepted wisdom see Tim Bale’s much

praised study, The Conservative Party: From Thatcher to Cameron,
Polity, 2010.



spelling out the dangers of the single currency. Far from being
mad — as their many critics maintained at the time — they were
sane. And not only were they right about the impending failure
of the Euro: they were right for the right reasons.

In contrast, the analysis of the Euro supporters was hardly sane
and reasonable. Rather, the British political directorate was
overcome by what might be regarded as a collective mania.
Many of our most senior politicians were determined to drive
this country into a disastrous economic system — an outcome
which was only averted by the courage of a handful of
unfashionable politicians and the stolid good sense of the
British people as a whole.

It is time to reclaim the reputation of key figures in that national
debate ten years ago. William Hague, Margaret Thatcher, John
Redwood and others were mocked at the time. Nor should it be
forgotten that Sir John Major — so often criticised by Euro-
sceptics — insisted on the opt-out from European Monetary
Union. But they all played glowing roles. Their reputation needs
to be redeemed. All of them — as well as other unfashionable
and sometimes derided figures such as the Tory MP William
Cash, the Sunday and Daily Telegraph journalists Christopher
Booker and Ambrose Evans-Pritchard, Trevor Kavanagh of the
Sun, the businessmen Malcolm Pearson and Rodney Leach, the
campaigners Dominic Cummings and Brigadier Anthony Cowgill
and many, many others — deserve our thanks, and the apologies
of their antagonists. Having studied the record, we have failed
to find a single public argument by Gordon Brown against the
Euro. Nevertheless, there is no question that his opposition from
inside government was an essential factor in keeping Britain out
of the single currency.

There were also villains. These came in two forms. The most
important are institutional: the CBI, the BBC and the Financial
8



Times. Each of these organisations lost integrity by permitting
itself to become the propaganda arm for the pro-single
currency movement.

The standard of debate was often debased. Many of the
individuals arguing the merits of the single currency showed a
very troubling lack of personal scruple and integrity. They had
no hesitation in resorting to personal attack and cheap
innuendo in order to discredit Euro-sceptic campaigners. They
have shown little remorse. None has apologised.

The purpose of this pamphlet is to recall the errors, falsehoods
and libels uttered by the advocates of the single currency as we
enter a defining stage of the long-standing national debate of
the UK’s connection with the European Union. We urgently need
to learn the lessons from the debate of the 1990s and 2000s.



The most powerful tactic used by those in favour of the Euro
was to maintain that their own beliefs were inspired by logic and
rational thinking, as opposed to Euro-sceptics, who were driven
by dark and irrational motives. Take Diane Coyle, former
economics editor of the Independent (and now vice chair of the

2. XENOPHOBES AND MADMEN

“On the pro-Euro side, a grand coalition of business,
the unions and the substantial, sane, front-rank
political figures. On the other side, a menagerie of
has-beens, never-have-beens and loony tunes with
only two things in common: their hostility to Europe
and their unpopularity in Britain.” — Andrew
Rawnsley, The Observer, 31 January 1999

BBC Trust). In 1999 she stated:”

The defenders of sterling are, in the main, a group
of elderly men with more stake in their past than in
our future. They clothe their gut anti-Europeanism
and Little Englandism in the language of rational
economic argument.

15

10

Independent, 8 April 1999.



There are a number of observations to be made about this
attack. Firstly, it was untrue. There were plenty of people who
were sceptical about the benefits of joining the Euro who
weren't elderly, or, for that matter, men. And there were elderly
men who happened to be pro-Euro. But why Diane Coyle's
assumption that defenders of sterling were hiding their real
intentions behind rational economic argument?

We suggest that those within the pro-Euro consensus were
often reluctant to engage with the complex debates on the
single currency, and preferred to be lazy and use provocative
language and imagery because it proved such a useful way of
excluding an opponent from the fight. Looking at the articles of
a handful of journalists in various papers at the time — Hugo
Young in the Guardian, Andrew Rawnsley in the Observer, David
Aaronovitch and Johann Hari in the Independent and Philip
Stephens in the Financial Times — it is easy to spot the crude,
marginalising tactic of referring to anyone on the other side of
the argument as a crank. Aaronovitch led the way:'®

But it has to be said (and this is one of the features
of this debate), that | am not passionate about it
[the Eurol. For me, it's a currency, not a crusade. |
cannot discover within myself more than a fraction
of that partisan heat that seems to infuse the
bodies and minds of the “no” campaigners. | do not
believe that it will be the end of the world if we don’t
enter the Euro soon, whereas many of the no-sters
really seem to think that the Euro is the fifth
horseman of the Apocalypse.

'® " Independent, 5 July 2002.

1"



Here are some of the insults thrown at euro-sceptics: they were
cast as “men of intellectual violence” who were consumed by
“last-ditch extremism”; who wore a “veil of middleness” which
was “self-deceiving”” who uttered one “seductive, slippery
soundbite” after another;® who “stoked the phobic fire and
sceptic propaganda so high”;® whose anti-Europeanism had an
“insidious potency”; who were weighed down by the “baggage
of phobia, sentiment and illusion””® and who represented the
“paradigm of menace and defeat® — all phrases used by the
late Hugo Young in the Guardian, and simply because they

merely weren’t sure about the benefits of joining the Euro.

In the Independent, Johann Hari — who has since been exposed
as a fabricator — claimed that “there’s so much poison pumped
into the British psyche about the EU that it's worth stopping for a
moment to realize how incredible this is.” Hari referred to the
“angry flecks of euro-scepticism”, described euro-sceptics as
“foaming”, wrote in an especially disgusting phrase about “all
this euro-sceptic pus”, while accusing the Tories of “Hun-
bashing, frog-thrashing xenophobia”. ~Hari (like David
Aaronovitch, a winner of the Orwell Prize for political
journalism®) asserted that “the anti-Europeans want to hum
‘Land of Hope and Glory’ as they nuke the British economy.”*

Hugo Young, The Guardian, 7 January 1999.
® " Ibid, 10 June 1999.
" Ibid, 10 June 2003,
%% Ibid, 17 June 1999.

2 Ibid, 10 February 2000.

2 Following revelations of plagiarism, Hari has since returned the

Orwell Prize.

% These quotes are drawn from the Independent, of 19 March 2007, 4

June 2005, 15 April 2005, 21 April 2004 and 9 May 2003.



When these euro-sceptics — whose “default mode” according to
"24 _ suffered any sort of defeat in
the political realm then they would become “enraged™ or so
“apoplectic®® that they would almost “choke on the foam of
their own outrage”® If, however, they were lucky enough to
celebrate any victory — and this was of course down to luck,
rather than talent or being on the right side of the argument —
then they would become “gleeful” with delight® There was a
constant tone of menace and madness — any defender of
sterling, in short, became a pathetic caricature, a monster or Dr

Evil of the currency world.

Hugo Young was “raging fury

Both Hugo Young and Philip Stephens (in the Financial Times)
casually referred to the “vortex” that the Conservative Party was
finding hard to escape from in its discussions about the Euro.?®
This seems such a strange and startling way in which to view a
debate about the single currency, and one that says something
about the mindset and paranoia of the writers themselves.

But there does come, occasionally, a hint of sympathy. The
euro-sceptics were being pushed by forces beyond their
control, by emotions they couldn’t manage, by personal desires
that couldn’t be restrained. It's not their fault, they just can’t stop
their “bilious hatred of all things European from bubbling to the

2 bid, 10 June 1999.
% bid, 17 June 1999.
% |bid, 10 June 1999.

2 bid, 6 June 2000.

% Diane Coyle, The Independent, 8 April 1999.

2 Hugo Young, The Guardian, 6 May 2003 and Philip Stephens,

Financial Times, 3 September 1999.



surface”, according to Rawnsley.*’ Euro-scepticism “courses like
a virus through the veins of the Conservative Party’, claimed
Philip Stephens. “Defying all remedies, the fever will not abate”.”"
To read this you’d think that writers like Stephens experienced a
genuine fear that euro-scepticism could be contagious. The
Financial Times columnist was certainly at pains to point out its
toxicity though — arguing that “the poison of Black Wednesday
has curdled scepticism into phobia”* All of this disturbing
imagery — the bilious hatred which bubbles, the virus, the fever,
the curdling — was used to scare people off of the idea that the
consensus in the media and press could be faulty. And again
there appears the notion that euro-sceptics are evil seducers,
who tempt you into wrong by tricking you or infecting you with
their virus.

At best, silky seducers; at worst conquering anti-Euro “forces™
or armies that march to the “drum-beat™* of the pound whilst on
a “crusade” that is “messianic”®*® and who have, indeed,
“stormed the citadel”.*® David Aaronovitch took this deliberate
misrepresentation of euro-sceptics as menacing troops to its

logical conclusion when he wrote:*’

%0 Observer, 7 July 2002.

' Financial Times, 10 October 1997.

% |bid, 3 September 1999.

% Hugo Young, Guardian, 1 July 1999.
% Ibid, Guardian, 10 June 1999.

% Donald Macintyre, Independent, 3 June 1999 and 18 May 1999.

% philip Stephens, Financial Times, 3 September 1999.

% Independent, 18 March 1999.



Echoes of the Europhobes’ golden age were to be
heard on the streets of Riga this week, when
veterans of the Latvian legion of the Waffen SS
observed their annual get-together, drinking beer
and reliving old massacres.

Few of Aaronovitch’s target audience would take the time to
look behind the Nazi imagery to the baffling assumptions
hidden there: that British euro-sceptics were rabid, nationalistic
Europe-haters who fought against the Nazis in World War Two,
while simultaneously viewing the time that German fascism was
at its height as a “golden age”. Most would be happy to lazily
enjoy the connection between euro-sceptics and their natural
fascist, anti-semitic, genocidal partners in Latvia.

In the argument over the Euro, for those in the consensus there
was no real opposition — there were just those within it, the
establishment, who were reasoned and logical “grown-ups”; and
those without, who weren’t worth listening to.

Day after day there was a concerted effort made by leading
politicians and journalists to crudely label the Conservative
Party as a doomed collection of untouchables and fanatics who
were striding stubbornly towards their own destruction. Tony
Blair led the way with vindictive and personal attacks. In his
conference speech of 1999, he claimed the Conservative party
was made up of “the uneatable, the unspeakable and the
unelectable... Under John Major, it was weak, weak, weak. Under
William Hague, it's weird, weird, weird. Far right, far out... The
more useless they get, the more extreme they get.”

In the same speech he emphasised the menacing and sinister
impact that the “forces of conservatism” have had in Britain. It is
these forces, so he claimed, that were behind the opposition to



women’s suffrage, and it is these same forces that were at work
in 1999:

The forces of conservatism allied to racism are why
one of the heroes of the 20th Century, Martin Luther
King, is dead. It's why another, Nelson Mandela,
spent the best years of his life in a cell the size of a
bed.

And though the fact that Mandela is alive, free and
became President, is a sign of the progress we
have made: the fact that Stephen Lawrence is
dead, for no other reason than he was born black,
is a sign of how far we still have to go.

And they still keep opposing progress and justice.

Then Blair went on to talk about those opposed to the single
currency, those “Europhobes” who attempt to “blindfold and
dull” us into backing away from Europe. The unmistakable
implication was that those forces of conservatism behind the
racist murders of Martin Luther King and Stephen Lawrence,
and the imprisonment of Nelson Mandela, were the same forces
that motivated those who were against joining the single
currency, forces that were especially prevalent within the
Conservative Party.

Three Case Studies in the Politics of Personal Destruction

The attacks were made not just on the Conservative Party. They
were made on individuals as well. The following three case
studies show how personal they could be.



William Hague, the extremist

William Hague was said to be out-of-his-depth, overshadowed
by obsessive euro-sceptic and euro-phobic bigwigs of the
party, and pushed to further isolation over the EU out of
desperation.

Here is Hugo Young’s insulting analysis:>®

William Hague, who occupies a position from which
some faint vestige of veracity was once expected,
sprays generalised terrors that long ago stopped
even attempting to connect with the truth.

Two weeks later Young continued:>

The new plausibility of apocalypse makes Hague’s
own half-way-out  extremism seem  more
acceptable, and ensures that he will never be
caught saying a single thing in favour of the
European Union.

These attacks by Hugo Young can only have been a deliberate
misrepresentation of William Hague's position. The Tory leader
of course emphasised his support for the European Union many
times during his leadership (and since): and after all, Hague also
fought the 1999 EU elections on the slogan “In Europe, not run
by Europe”, and in the late 1990s the Tories only ruled out
joining the single currency for the duration of that Parliament.
His statement in February 2000 clearly encapsulates the
Conservative Party’s stance towards the EU:*

% Hugo Young, Guardian, 10 February 2000.

% Ibid., 24 February 2000.

4 BBC News Online (www.news.bbc.co.uk/1/hi/uk__politics/650295.stm),

accessed 2 June 2011.

17



Every sensible person agrees that Britain should be
in the European Union. The Conservative Party took
us into Europe and the Conservative Party will keep
us in Europe. The real debate in British politics is
not about Europe — in or out — as Tony Blair wants
to pretend. The real debate is about the Euro — in
or out — and Tony Blair knows he is losing the
argument.

In a speech at the CBI conference in 1997 he argued that:"
Unlike the ERM, the single currency exists for all
time. British business could find itself trapped in a
burning building with no exits... if the nightmare of
our experience in the ERM teaches us anything it is
not to steer by the siren voices of a supposed
consensus, but to exercise independent judgement
of a cool head.

He went on to the set out his reasons for saying No to the Euro
in July 1999:%

..keeping the pound means we can run the British
economy in the interests of British business and
British jobs. Monetary sovereignty, like any other
sovereignty, is not the ability to do whatever you
want; but it is the ability to make your own choices.
With our own currency, interest rates can be set
specifically for our own economic conditions, to
reflect the supply and demand for credit in this
country. That is a huge advantage for any country,
but particularly in Britain where the large number of

“ As reported by Michael Harrison in the Independent, 11 November 1997.

2 Article in the News of the World, 9 July 1999.

18



home owners with mortgages makes our economy
particularly sensitive to changes in interest rates.
Having the freedom to adjust Britain’s interest rates
relative to the rest of the world can help us offset
temporary economic imbalances in a reasonably
benign way. Depriving ourselves of that policy tool
would force us to rely on drastic and destabilising
adjustments to budgetary policy. The alternatives
are inflation or unemployment.

This was logical, reasoned argument whose wisdom has been
borne out by events. But it was too much for pro-single currency
journalists and politicians to admit that a clever, reasonable
man like Hague had objected to entering the Euro at that time
out of logic and rational consideration. So they sought to assert
that he was a euro-sceptic for less worthy reasons.

Here is Philip Stephens in the Financial Times:*

The young Tory leader is not a spiteful or a stupid
man. | find it hard to believe that he set out to cut
adrift Messrs Heseltine and Clarke. And yet that
outcome was at times inevitable when he sought
the endorsement of party activists for his opposition
to Europe’s single currency. Immaturity is the kind
explanation.

However, Hague would come to look like a moderate compared
to the picture painted of lain Duncan Smith.

43

Philip Stephens, Financial Times, 9 October 1998.



2. lain Duncan Smith, the Fascist.

To the supporters of the euro, lain Duncan Smith was a sinister,
hysterical fanatic with a dark past. He was described as a
“dogmatic extremist™* with links to the “rabid right”*’, heading a
“hardline coalition of European right-wingers”.*® Lord Skidelsky,
biographer of John Maynard Keynes and briefly a Tory treasury
spokesman, accused Duncan Smith of a “hysterical” brand of
“anti-intellectualism”.*’

Hugo Young reasoned that, to most people, Duncan Smith’s
Conservative Party represented a “sect with an obsession that
divides it from mainstream business and political life.”*
According to Johann Hari in the Independent, lain Duncan Smith
was “an obsessive anti-European headbanger.”*

There were several smear campaigns made against him in the
pro-Euro tabloids — most commonly in the Daily Mirror. Oonagh
Blackman, writing for that paper in August 2001 in an article
headlined “IDS and the Euro Loons”, uncovered Duncan Smith’s
“links to a string of extreme anti-Europe groups”, saying he was
trying to “shake off claims that he was a magnet for racists and
other extremists.”®® As evidence she cited his ties with euro-
sceptic ginger groups Conservative Way Forward, Conservatives

** Hugo Young, Guardian, 10 January 2002.

* “DS and the Euro loons: his links to the rabid right”, Oonagh

Blackman, Daily Mirror, 28 August 2001.

6 “KKK joins IDS: Tories unite Europe hard right”, Oonagh Blackman,

Daily Mirror, 2 October 2001.

" As reported in the Daily Mirror by Paul Gilfeather, 17 October 2001.

8 Guardian, 10 January 2002.

49" Independent, 9 May 2003.

% Oonagh Blackman, Daily Mirror, 28 August 2001.

20



Against a Federal Europe and the European Foundation, as well
as a speech he gave at an event for the Campaign for an
Independent Britain. Two months later Blackman wrote an article
headlined “KKK joins IDS — Tories to unite Euro hard right” in
which she stated that “The man second-in-command of the racist
Ku Klux Klan in Britain has joined the Tories. Bill Binding, 76, a
former candidate for the British National Party, is a fan of lain
Duncan Smith.”'

It is only after further reading that we learn that Duncan Smith
was, in fact, furious at the membership and had issued a
statement saying: “We will have no truck whatsoever with racists
or those who use race as part of a political creed. | loathe the
Ku Klux Klan, | loathe all that they stand for, | loathe all those
organisations that use race hatred.”” So for those whose habit
is to read a newspaper by glancing at the headlines the
impression is that the Conservative Party formed an alliance
with the American racist far-right in the name of the single
currency.

Blackman then goes on to add that Duncan Smith is:

...said to have met Alleanza [Alleanza Nazionale, the
Italian right-wing political party] boss Gianfranco
Fini, who once described Mussolini as ‘the greatest
statesman of the century’. Tories deny any deals
have been done but one source said the US
atrocities were being used to ‘sneak in’ the change.

Having met someone does not indicate any significant
relationship whatsoever. Claiming that Duncan Smith was using
9/11 as a means of distracting people from his forging ties with

" Oonagh Blackman, Daily Mirror, 2 October 2001.

2 pbid.

21



right-wing Black Shirts was a terrible accusation to make, and
looks especially short-sighted considering that it was a Labour
aide who was guilty of believing September 11 was a good day
to bury bad news.

Through these kind of vague and misleading slurs journalists
like Blackman and Hugo Young were able to gradually
misrepresent Duncan Smith and create the grotesque
caricature that he was a secret fascist.

Lord Owen, Enoch Powell and Oswald Mosley.

But the most loaded assaults were reserved for the former SDP
leader and Labour foreign secretary, David Owen — perhaps
because he was seen as a turncoat. David Owen was even
compared to Enoch Powell and Oswald Mosley, despite his
liberal background and his dedication to social democracy and
equality.

The pro-Euro camp felt special hatred for David Owen. The
former foreign secretary’s position could scarcely have been
more moderate. His campaign group New Europe was in favour
of the European Union, but against the euro. This position
inspired especial scorn. Here is the reaction of Hugo Young:*®

The think-tank Owen is setting up is strictly for
people ‘whose hallmark is a lifetime of commitment
to the European Union’. He doesn’t want anything to
do with those with ‘a long track record of
scepticism’...

This ambition overlooks the unsheddable burden of
history. It's rather too late to be removing from the

58 Hugo Young, Guardian, 7 January 1999.

22



anti-Euro case the decades of straightforward anti-
Europe sentiment that lie behind it. The depth of
this sentiment long ago defined the language in
which the anti-EU argument is now always
conducted. It's as if no other language would be
understood.

As time goes on, this reaches ever further towards
the kind of last-ditch extremism that allows no merit
in any aspect of ‘Europe’. The mind-set created by
18 years of Thatcherism, and the incessant anti-
Europe propaganda in most of the tabloid press,
together leave no space for the subtle distinctions
Lord Owen says he hopes to make.

It is worth pondering the implications of Hugo Young's verdict: it
defines anyone opposed to the single currency as a Europhobe.
He is arguing that Europe is a black and white issue: you are
either for it or against it. Young wrote that this opposition to the
single currency sought to place Britain on the fringe of Europe,
or even “over the edge into a different world”>* David Owen,
once a person “of measured judgement” to Young, was now
displaying his “lurid plumage of alarm”.*®

So David Owen too was an “extremist”. However, David
Aaronovitch would take this one step further in an article for the
Independent, in which he placed David Owen in the same
category as Enoch Powell and Oswald Mosley. These “three
great lost leaders”, considered Aaronovitch, had a lot in
common:®

* Hugo Young, Guardian, 7 January 1999.
*® Hugo Young, Guardian, 10 February 2000.
% David Aaronovitch, Independent, 13 February 1998.
23



All three were once held in the kind of regard by
some of their contemporaries that most politicians
never experience. All three were said to possess
rare intellectual gifts, to be men of destiny, to be
prophets standing above party and beyond
compromise, to be in direct contact with the soul of
the nation. And, in Powell’s words, to be odd men
out... As they failed, all three turned to some form of
sectionalism, to ancient nationalism and - in the
case of Powell and Mosley, to racism. It is
interesting to note that what is at stake for Owen is
“the whole history of this country”, not its whole
future.

One must assume that Aaronovitch puts these three politicians
together intentionally, and with the purpose of marginalising
Owen in the way that Powell and Mosley have been
marginalised. Aaronovitch may say that we should be careful to
note the differences between the three, but then why compare
him to Powell and Mosley at all? The use of Powell and Mosley
is one that implicitly seeks to create a false and damaging link
between opposition to the Euro and racism.

24



3. THE CAPTURE OF THE INSTITUTIONS

“We could stop listening to the assorted maniacs,
buffoons,  empire-nostalgists, colonial press
tycoons, Save The Groat anoraks and Yorkshire
separatists of the Europhobe movement, and
prepare for our earliest feasible entry into the euro.
Once in the Euro we would immediately reap the
benefit of our competitiveness, our goods
competing — in eternity (which in economics is
quite a long time) — on a level playing field.” — David
Aaronovitch, Independent, 2 February 2001.

Here was the strategy: to create the widespread impression that
those arguing against the Euro were mad, racist or xenophobic.
This story was for a time extremely successful, and convinced
even some Conservatives that they should drop opposition to
the Euro as a political campaign.”’

" See, for example, the fascinating claim made by Tim Montgomerie,

editor of Conservative Home and a former Central Office official
and chief of staff for lain Duncan Smith. According to Montgomerie,
David Cameron's strategy chief Andrew Cooper used to urge entry

25



However, the demonisation of key individuals would never have
gained traction without the collaboration of certain British
institutions. The most important of these was the BBC.

The BBC

Few organisations apart from Parliament, the armed forces and
the judiciary stand so clearly for what it is to be British as the
BBC. The state-owned broadcaster is at the heart of our national
life, and should above everything else represent the British
values of tolerance, fair-mindedness and decency.

Sadly the BBC made little attempt to live up to these essential
values while the battle for the Euro was being fought around the
turn of the century. Instead it allied itself with the left/liberal élite,
and framed the debate in a way that the supporters of the Euro
were bound to win. The methods used were insidious. BBC
broadcasters tended to present the pro-Euro position itself as
centre-ground, thus defining even moderately euro-sceptic
voices as extreme, meaning that they were defeated even
before they had entered the debate.”®

to the Euro on pragmatic grounds: “Not because it was morally
right, not because it was economically sensible, not because the
Euro was popular with voters but because it would show the
Conservative Party had changed.” However, Andrew Cooper denies
this account, saying that Montgomerie “attributed views to me that |
do not hold and have never held”. See Daily Mail, 16 February 2011.

% The observations which follow are based in part on the thorough

work carried out by Minotaur Media Tracking, a monitoring group
run by a former BBC producer and a research sociologist, who
conducted regularly surveys into the BBC’s coverage of the EU and
the euro, including two which covered the 1999 EU elections and
the General Election in 2001.

26



It is highly improbable that this alliance between the Euro
supporters and the BBC reflected any kind of conscious
decision or arrangement. It was simply that the high-minded
attitudes of BBC producers and reporters meshed only too
easily with those of the pro-Euro pressure groups. However it
was achieved, this alliance between the state broadcaster and
the pro-Euro camp was of profound political importance.

Through programmes such as Today, World at One, Newsnight,
Question Time, Any Questions, Panorama and Ten O’Clock
News, the BBC enjoys a quasi-monopoly of broadcasting news
coverage. This brings with it a heavy responsibility of
impartiality, one which is set out in statute and freely
acknowledged by the BBC itself.

But the corporation failed to give equal amount of coverage to
the two sides debating the merits of the single currency and of
further integration into the EU, consistently favouring those who
were pro-euro. Here is just one example: in the nine weeks
between 22 May and 21 July 2000, the Today programme on
Radio 4 featured 121 speakers on this topic: 87 were pro-Euro
compared to 34 euro-sceptics. These euro-sceptics provided
34 interviews and 21 soundbites, whilst the pro-Euro camp
provided 72 interviews and 40 soundbites. The case for the Euro
was represented by twice as many figures, interviews and
soundbites than the case against.”

This unfairness would have been less of an issue if those euro-
sceptics who were granted media access were given an
adequate amount of time to defend their position and state
their reasons for favouring sterling. This was not the case. The
euro-sceptic position was too often covered through a

% The BBC and Europe: ‘Today’ Survey, 22 May — 21 July 2000,
conducted by Minotaur Media Tracking for Global Britain.

27



paradigm of deep, “explosive” splits within the Conservative
Party rather than the merits of the policy argument.

To a certain extent, these so-called rifts were generated by the
BBC. The Corporation concentrated to a disproportionate extent
on a new self-proclaimed Pro-Euro Conservative Party led by
John Stevens MEP. Despite its name, this party had no
connection at all with the official Conservatives. Furthermore it
only managed to gain 1.4% of the vote in the 1999 EU elections,
failing to win a single seat. Nevertheless it was granted
extensive exposure on the BBC, always creating the strong
impression of a disastrous Tory split on Europe — and often on
extremely significant days.

For instance, comments by John Stevens prefaced an interview
with William Hague on Today on the 8 June 1999, two days
before the EU elections. The matter of the Pro-Euro
Conservatives dominated this interview. A change in topic only
came with the attempt to connect the Conservatives with
Alleanza Nazionale (the neo-fascist Italian party) — something
that William Hague strongly denied immediately. This alleged
connection between William Hague and Italian fascists had also
led the World at One the day before, despite laborious
denials.®® These insinuations were so disturbing that they could

®  Minotaur Media Tracking made transcripts of BBC programming for

their paper, Reporting of the Elections to the European Parliament
on UK Terrestrial Television Services and BBC Radlio 4 for Global
Britain, which can be  found on their  website:
http://globalbritain.org/BBC.asp (accessed 10 June 2011). It is
significant that outside voices both at the time and since confirmed
the general Minotaur analysis. For example the crime novelist PD
James, a former governor of the BBC, accused the Corporation of
‘skewing the picture’ over Europe. In an interview with the Spectator
in August 2000 the Baroness said of BBC reporters that “| feel they
are pro-Europe. I'm sure of that” Here is the verdict of a leading
BBC figure, Michael Buerk: “What the BBC regards as normal and

28



cause maximum damage during election week despite their
spurious nature.

John Stevens was granted an extraordinary amount of respect
by the BBC. His claims that his party could split the
Conservative vote and lead to the latter polling under 25% were
featured twice in a news bulletin on BBC Radio 4 on 9 May
1999.°' One month later, the Conservatives picked up 35% of the
vote.

The contrast between the generous coverage accorded by the
BBC to Stevens’ Pro-Euro Conservatives and the meagre
coverage for much more legitimate and far larger euro-sceptic
groups is telling. The United Kingdom Independence Party, which
was to poll an impressive 7% in the EU elections, was virtually
ignored by contrast with the Pro-Euro Conservatives. Similarly,
prominent euro-sceptic members of the Labour party, such as
Frank Field and Austin Mitchell, seem also to have been under-

abnormal, what is moderate or extreme, where the centre of gravity
of an issue lies, are conditioned by the common set of assumptions
held by the people who work for it. These are uniformly middle
class, well-educated, living in north London, or maybe its
Manchester equivalent. Urban, bright thirty-somethings with a
pleasing record of achievement in a series of institutions, school,
university, BBC, with little experience of — and perhaps not very
well disguised contempt for — business, industry, the countryside,
localness, traditions and politicians. The Guardian is their bible and
political correctness their creed.” Standpoint, April 2011. Similarly,
Peter Sissons, the long-standing BBC news anchor, says this: “In my
view, ‘bias’ is too blunt a word to describe the subtleties of the
pervading culture. The better word is a ‘mindset’. At the core of the
BBC, in its very DNA, is a way of thinking that is firmly of the Left.”
Sissons adds that the BBC regards the European Union as ‘a good
thing’. Peter Sissons, When One Door Closes, Biteback Publishing,
2011.

e pbid.

29



represented. Furthermore their rebellion against the party line
wasn't represented as a ‘split’ in the way that John Stevens's Pro-
Euro Conservatives disagreement with William Hague was.

This meant that the Liberal Democrat leader Paddy Ashdown
and Labour leader Tony Blair were both granted an important
advantage. They were able to conduct interviews with the BBC
which focused on the policy details and substantive reasons
why they supported joining the single currency. In contrast,
William Hague had to spend a large amount of his time,
especially during the crucial week before the election itself,
discussing overblown splits and other marginal issues, missing
the opportunity to inform viewers of the reasons for opposing
Eurozone entry.

Indeed, pretty well any figure, however marginal, implausible or
dated, would do to fuel this BBC-sponsored narrative of Tory
‘splits’ on Europe. A letter to The Times from, among others, Sir
Julian Critchley, who had already stood down as an MP,
expressing doubts about the Conservative policy, made
headline news on BBC news broadcasts during the election
period.??

The BBC would also use partial and misleading language when
discussing the Conservative position on the euro. Thus BBC
presenters labelled William Hague's rather mild opposition to
the so-called change-over plan — an expensive attempt to
prepare business and Government for single currency
membership — “hard-line”.*®

Another problem with BBC language was the way in which the
value of the pound was addressed — almost always as high,

2 pbid.

% Ppresenter on BBC Radio 4 ‘World at One’, 1 June 1999, Ibid.

30



despite it being in a weak position compared to the dollar, and
rather than commenting on the weak value of the Euro against
sterling. This language was accompanied by unchallenged
claims that millions of jobs would be at stake if we did not join
the Euro — accompanied by a failure to do justice to positive
reports about foreign investment®® In fact, the UK at the time —
despite being outside the Eurozone - was enjoying record
levels of foreign investment. But when reports of record foreign
investment did appear, they tended to appear low on the list of
headlines, with the BBC downplaying positive official figures in
favour of scare stories. When the Today programme addressed
record investment levels in July 2000 in their news bulletin, they
did so only after first covering a story about a leaked comment
from the ambassador to Japan expressing concerns about
investment in the UK. But the figures from the Office for
National Statistics are evidence enough that these concerns
were grossly exaggerated by the BBC: inward investment was at
a record high of £54 billion in 1999, and would increase by £22.7
billion to £77 billion the next year.®®

The Financial Times

Almost as central to the pro-Euro cause was the Financial
Times. The FT lacked the wide reach and mass audience of the
BBC, but brought to the pro-Euro campaign something nearly
as important. It was the acknowledged voice of the City of
London and the business community.

% Ken Livingstone on the Today programme on 17 June 2000 and Sir

Ken Jackson of the AEEU on 30 June 2000, according to The BBC
and Europe: Today survey’ from 22 May — 21 July, 2000.

® 5 July 2000, Today programme, Ibid.

% ONS, http://lwww.statistics.gov.uk/downloads/theme__economy/MA4

2000.pdf (accessed 28 June 2011).

31



Like the BBC, the Financial Times made special claims for
impartiality, fairness and high standards of integrity. Like the
BBC, the Financial Times abandoned its impartiality during the
debate over the Euro. Under the editorships of Richard Lambert
and Andrew Gowers, the paper flung itself headlong into the
pro-Euro camp, embracing the cause with an almost religious
passion.

Sceptical voices rarely appeared in the paper. The FT ramped
up stories which helped the pro-Euro case, minimising the
counter-argument. For instance, it copied the BBC in presenting
William Hague's reasoned objections to the Euro in terms of a
narrative of Tory rifts®” It gave credence to the scare stories
from the pro-Euro camp that foreign investors would pull out of
Britain unless we joined the single currency, while failing to give
comparable prominence to reports showing that inward
investment was being maintained.® In one article that
addressed the record investment Britain was experiencing in
July 1999 it commented that “Britain’s non-membership of the
Euro has not deterred investors” whilst swiftly adding the
caveat: “although there could be problems if it seemed unlikely
to join.”69

¢ For an example of the FT prioritizing the Tory “rift” story over the

mainstream argument, see the front-page story, ‘Clarke scorns
Hague’s ideologues’, 29 December, 1999.

% The FT leader of 27 June, 2000 is an excellent example of an

unbalanced opinion piece which uncritically swallows the heavily
partisan pro-European line on inward investment. Or see ‘Sterling’s
part in Rovers death, 29 April, 2000 which contains the
controversial claim that “worst difficulties now faced by
manufacturers would not have happened within the euro-zone”.

% Brian Groom, Financial Times, 15 July, 1999.

32



As we have seen, Philip Stephens, the most powerful political
voice of the newspaper, entirely lost objectivity on the euro. He
regarded British entry not merely as desirable, but inevitable,
while trashing the reputations of politicians, above all William
Hague, who opposed the idea. The same applied, though to a
lesser extent, to the newspaper’s editorial columns. Abandoning
scepticism, they were devoted to a diet of pro-single currency
advocacy.”® On 2 January 2002, the FT waxed poetic:”

After decades as a dream, 10 years as a plan and
three as a virtual currency, the Euro has arrived. The
prosaic details of the introduction of Euro notes and
coins conceal its historic significance. The new
currency is a triumph of political will over practical
objections. Its physical launch is a testament to a
generation of visionary leaders who pursued a
dream, often against the grain of public opinion.
The reputations of Helmut Kohl, the former German
chancellor, and Francois Mitterrand, the former
French  president, have faded. But their
achievement, together with that of Jacques Delors,
the former European Commission president, who

70

n

For telling examples see the FT leaders from 15 October 1999, in
which the paper called for Tony Blair to make “a firm commitment”
to membership of the single currency and the leader from 27
September 1999 calling for Tony Blair to get off of the fence in
favour of the euro; 16 June 2000 when the paper argued that the
Government “should be preparing the country much more
vigorously for possible entry”; 6 June, 2000 when it argued that “the
Euro debate should be won on the quality of arguments in favour of
British membership”; 24 November 2001, which listed the benefits
and greater influence Britain would have within the euro; and 7
January 2002, when the FT said the Government “must come out
fighting for a ‘yes’ in the referendum?”, if and when it is called.

‘Small change, giant leap’, Financial Times, 2 January 2002.

33



masterminded the project, is beyond dispute. That
the Euro has arrived is also a tribute to the
dedication and common sense of central bankers
and treasury officials across Europe.

This lyricism was to continue long after its problems started to
become manifest. “European monetary union is a bumble-bee
that has taken flight,” enthused an FT leader in May 2008, while
the fatal booms in Ireland and elsewhere were already starting
to collapse. “However improbable the celestial design, it has
succeeded in real life.”’” The following month the FT hailed EU
enlargement as a “fantastic success”.”® Study of the editorial
and news pages shows an extraordinary lack of scepticism
even about the accession of peripheral countries like Greece
and Ireland.

Here is the reaction of the FT's respected Lex column on 8
January 2001, as Greece signed up to the euro:

With Greece now trading in euros, few will mourn
the death of the drachma. Membership of the
Eurozone offers the prospect of long-term
economic stability.

The FT was equally adrift when Ireland joined the Eurozone. The
paper gave two of its star economic reporters, Ed Crooks and
John Murray Brown the task of examining the evidence that the
Irish boom could get out of control. They concluded: “providing
that danger in the housing market can be avoided, the euro-

2 p happy 10" anniversary Emu — Europe’s currency union has been

a remarkable success”, Financial Times, 26 May 2008.

™® “Engaging the EU — Europe’s leaders must sell their success story

more clearly”, Financial Times, 19 June 2008.

34



sceptics hoping for an Irish disaster may yet be disappointed.”

Interesting here is the insulting assumption made by FT writers
that euro-sceptics were “hoping” for an Irish disaster. No
evidence was provided for this insulting assertion that euro-
sceptics were emotionally involved in the outcome, rather than
soberly warning of trouble ahead.

At least Crooks and Murray Brown were prudent enough to
qualify their optimistic assessment of the Irish economy. Not so
another writer commissioned to write for the FT, Dermot O'Brien,
who dismissed all warnings about the future. “Although strong
growth has produced some strains,” declared O'Brien, “these
need to be seen in perspective. They are not so strong as to
seriously risk the economy’s buoyant prospects.””

The creation of the Euro was the most important financial story
of the age, and the FT got it hopelessly wrong. It ceased to be a
sober-minded reporter of financial affairs, becoming instead the
enthusiastic propaganda arm of what was, at bottom, a political
project.

Consider, for example, the reports sent back to London by the
paper’'s Brussels bureau chief Lionel Barber. His reports, with
their insistent pleading that Tony Blair should sign Britain up to
the euro, suggest that Barber lost that necessary detachment
from his sources that all good journalists must retain if they are
to tell their readers the truth. Take this example: “Britain will not
take a leading role without joining the first circle [i.e. signing up
to economic and monetary union],” wrote Barber on 4 July 1998.
“This means meeting Europe’s expectations and joining EMU in
2002-3

™ Financial Times, 17 July 2000.

" Financial Times, 23 August 2000.

35



Or consider Barber’s report from 3 December 1997:

Since the Labour government entered office six
months ago, it has pretended that delayed entry
into economic and monetary union would be
virtually cost-free for Britain. A single Gallic thrust
has exposed the policy as threadbare.

In the words of Dominique Strauss-Kahn, France’s
finance minister, monetary union is a marriage. And
as he observed with undisguised relish on Monday
night in Brussels: ‘People who are married do not
want others in the bedroom.’

Quite so. But there is a mystery about these reports from Lionel
Barber. Even though he worked for a financial newspaper, he
consistently ignored or downplayed the economics. Instead the
FT Brussels chief concentrated on what he saw as the risk of
political isolation facing Britain, thus failing to report on what
was in due course to turn into the real story: impending financial
catastrophe. Lionel Barber, who was reflecting his newspaper’s
policy, is today the Editor of the Financial Times."

But in general the FT was guilty of an historic failure both in its
journalistic standards and editorial judgement. For a newspaper
with the FT’s pretension to authority in financial matters, this can
be regarded as nothing short of a disaster.”

® One honourable exception to the FT's support for the Euro stands

out: the paper's economic writer, Martin Wolf who was cautious
about the euro.

" The FT's lapse was not unusual: its judgement was equally at fault

over Britain’s membership of the Exchange Rate Mechanism in the
early 1990s; it opposed the Falklands war in 1982; and it endorsed
Neil Kinnock as prime minister in the 1992 general election.

36



Today, the FT's grave problems with Europe persist. In recent
months it has been regularly scooped on the unfolding Euro
story by its main rival, the Wall Street Journal, which has
provided far more comprehensive and lively coverage. Could
the poverty of the FT coverage of the euro-debacle in part
reflect the emotional commitment of far too many of its editorial
staff to the EU cause?

It is time that the Financial Times explained why it got the single
currency so wrong for so long. So too should its political
columnist Philip Stephens apologise to the Conservative
politicians who so presciently warned against the single
currency ten years ago — and who he mocked for their pains. In
particular, he should apologise to William Hague, whose brave
warnings have been amply vindicated by events.

The CBI

There has always been an argument, and sometimes a bitter
one, about who exactly the Confederation of British Industry
(CBI) represents. The great majority of British firms are small
businesses, with only a few employees.” But the inner councils
of the CBI have traditionally been dominated by a handful of
large corporations. The interests of these very large
corporations and very small businesses are by no means
identical. One key difference concerns the European Union.
Large companies can be fond of the EU because they see it as
a source of lucrative contracts, and they have the resources to
shape the directives that flow out of Brussels to suit their

® For example, in 21004 the CBI represented around 200,000

businesses. 90% of these were small- and medium-sized enterprises.
See http://business.timesonline.co.uk/tol/business/article418797.ece.

37



interests. Small companies tend to dislike big government
because they see it as a source of regulation and tax.

By the mid 1990s, the usual group of large companies were
firmly in control at the CBIl. Furthermore they had got the
director-general they wanted, in the shape of the impeccably
connected Adair (now Lord) Turner, a banker who later went on
to become chairman of the Financial Services Authority and
who is now chairman of the Governments Committee on
Climate Change. No conventional wisdom, it can be said, is too
conventional for Lord Turner. He and his allies set about selling
the message that business backed the Euro.

Sir Colin Marshall, the former British Airways CEO who was then
CBI president, warned of “the tide of Euro-scepticism which
threatens to wash over the country”, and for good measure of
“wilder anti-Europe positions being taken up in some quarters
[which] are not just daft, they are dangerous”. His predecessor,
Sir Bryan Nicholson, went yet further, arguing that “the voice of
moderation has been swept aside by emotion”.”

These fears were needless to say reflected in the Financial
Times, which informed its readers that such remarks
represented “widespread concern in the business community”
at the spread of extreme euro-scepticism, and that “many felt
they were seeing their worst fears confirmed”.*

In April 1997 an article appeared on the front page of the FT
which stated that the CBI's President's committee, its main
policy-making body, had put out a consultation document which

™ As reported in “Business leaders lambast the Euro-sceptics: ‘Voice

of moderation has been swept aside — we have to work with our
European partners”, Financial Times, 23 April 1997.

8 bid.

38



contained three options for the organisation concerning their
policy on the single currency:”

e That sterling should join in the long term;

e That it should join at the 1999 launch;

e That it should join after a short time observing the new
currency’s performance.

Not one of these options, it should be noted, contemplated the
possibility that Britain should stay out of the Euro altogether. A
“senior” industrialist was quoted as saying that “some powerful
people, notably Niall Fitzgerald of Unilever and Sir David Simon
of BP, are pushing us to say that the UK should be in from the
start.” Sir Colin Marshall claimed that “the general direction of
opinion is clear” in the business community, with the majority
favouring entry into the euro.*?

Meanwhile those business organisations that tried to tell a
different story were undermined, marginalised, and punished. A
particularly sinister story concerns the Institute of Directors and
the treatment of its then Head of Policy, Ruth Lea, who
challenged the CBI/FT/BBC consensus that business supported
the euro. Following government pressure Lea was targeted.
Stories were put about that she was mentally unstable, a claim
that was palpably false. Eventually she was thrown out of her job
and the loD became a supporter of the euro.*

8 «CBI is poised to back European single currency: Tory supporter

Paul Sykes launches £1m campaign against EMU”, Financial Times,
23 April 1997.

8 «CBI chief attacks anti-Euro group”, Financial Times, 24 June 1998.

8 For a fuller account see Peter Oborne, Spectator, 29 May 2004.

39



Enter Brigadier Cowagill

Every so often a small man steps forward to play a part in the
great events of his time. This was the destiny of Brigadier
Anthony Cowgill. Few people today have heard of Tony Cowdill,
a professional soldier who served on Montgomery’s
headquarters staff after D-Day, and played an important role as
India prepared for independence in 1947. Later he served as
chief industrial engineer for Rolls Royce.

Cowgill stood for everything that was alien to proselytisers for
the pro-Euro camp. He had a deep and varied experience of
life. He had hard-nosed experience of industry, rather than an
abstract specialisation in economic theory. Above all he worked
on the basis of raw, empirically provable data rather than
attaching himself to a grand narrative. This old soldier's most
significant contribution to British history came when he was
already retired, when he produced his dramatic intervention in
the battle over the single currency.

In 1994, as the pro-single currency movement was starting to
rumble, the CBI published the result of a survey which claimed
to show that 84% of industry backed British membership of the
Euro — potentially, an incredibly valuable propaganda tool for
the pro-single currency campaign. To Brigadier Cowgill's
experienced eye, however, it looked distinctly fishy.

And when he came to examine how the CBI had reached these
figures, he discovered that the business organisation had not
carried out a scientific survey of the views of its member firms.
Indeed the CBlI had sent out questionnaires to only 624
companies, of which just 206 had replied. Of those 206 only 59
— 28% - had positively supported the single currency.®

8 For this account of how Brigadier Cowgill exploded the claims of

the CBI we are relying heavily on Christopher Booker. See in
40



However, a further 56% of respondents had been more
lukewarm, without being hostile to the single currency. Only
once they were added in was the CBI able to make their claim
that a majority of members were in favour.

In the summer of 1998 the CBI announced that it was to stage a
fresh poll of its members, to be supervised by Bob Worcester
(now Sir Robert) of MORI. Professor Anthony Cowgill asked
Worcester for a private meeting, in which he challenged the
famous pollster that it would be “unprofessional” to give his
name to the survey. Sir Robert was faced with a dilemma. Either
he could go ahead with a genuine, random poll. But that might
not produce the results the CBI sought. Or he could produce a
rigged poll — but that would be disreputable. In the end the CBI
withdrew from its proposed poll. However, the FT published
details of its own poll taken by MORI, which found that 63% of
British businesses were in favour of joining the Euro. The CBI
instead used this poll to claim that the majority of British
business supported the single currency.®

Senior CBI members then staged their counter-attack. It was
around this time that Business for Sterling was founded.
Essentially a breakaway organisation from the CBI, it was initially
backed by the Institute of Directors and the Federation of Small
Businesses, and its founder Lord Marsh explained his reasons
for creating the group, saying:*°

It's assumed business is for the Euro just because
the CBI says so, but that is not true. In that sense,

particular Christopher Booker, “Why the CBI has called off its
Europoll”, Sunday Telegraph, 30 August 1998.

% Financial Times, 28 September 1998.

% Reported in the Financial Times, 12 June 1998.

i



the CBI irritates me and irritates a lot of other
people in business.

Business for Sterling produced a rival survey, carried out by ICM
in March of the next year. ICM found that the earlier Financial
Times claim that “a majority of UK companies” favoured British
participation in the Eurozone to be palpably false®” As the
Financial Times reported (to its credit)) among businesses
polled only 41% supported Euro entry, and around 59% of UK
businesses were opposed to the Euro.®®

There was a crucial difference between the Business for Sterling
survey and the previous surveys: businesses with ten
employees or fewer were allowed to take part — businesses that
the MORI survey for the FT excluded. Nick Sparrow, managing
director of ICM, noted that including smaller businesses was
crucial, as most of Britain’s four million or so businesses
employed less than ten people.®

By excluding businesses with ten or fewer employees, and by
weighting their survey in terms of company size, the earlier
surveys were allowing those large multinational corporations —
who were much more likely to favour the single currency — to
represent the British business community as a whole. The CBI
leadership used these surveys to bolster their own position and
argue that British business was in favour of the euro. Adair

8 “Most favour early entry but ready: a survey by MORI for the FT finds

63% of British businesses think the UK should join the Euro sooner
rather than later”, Financial Times, 28 September 1998.

8 “poll shows 60% of UK businesses opposed to euro’, Financial

Times, 31 March 1999.

8 Poll adds heat to euro-debate: New survey suggests that the

maijority of businesses are opposed to participation in the single
currency’, Financial Times, 31 March 1999.

42



Turner protested that the rival ICM survey favoured small
businesses. But as a group of businessmen who had served as
members of the CBI wrote in their letter to the FT in April 1999:%°

When the CBI claims that more than 90 per cent of
the companies it represents are smaller firms, it ill
behoves them to argue that polls should be
weighted in favour of big business.

Extensive debates over the survey results and the issuing of
counter surveys would take place over the following year. But an
indisputable reality was appearing every time — that business
was divided over Euro entry. The first poll results set out in the
Financial Times had not reflected this division. Instead a
deceptive attempt had been made to assert that business was
behind the single currency.

Not until Digby Jones became director-general would the CBI
cease to present a picture of solid backing for the euro.” In

% «CBI's policy on Euro should not be over-influenced by larger

companies”, letter to the Financial Times, 14 April 1999.

° Note that, like the FT, the CBI's failure of judgement on the Euro is

not an isolated incident. As Jesse Norman has revealed in his blog
(“The CBI has gone Awol on every issue that matters”, 1 September
2011): “Its recent record on key issues such as bank reform, the
private finance initiative and executive pay is lamentable. On all
three it has consistently taken the side of big business against the
interests of its smaller members and the taxpayer, and has done so
in defiance of the facts... On all these issues the CBI talks small
business and acts finance. It could be a huge force for good,
fighting crony capitalism and promoting real, competitive, risky,
entrepreneurial day’s-work-for-a-day’s-pay capitalism — the sort
that will eventually get us out of this mess. Yet at the moment the
CBI seems to prefer the interests of a few big companies and
banks to those of the hundreds of thousands of ordinary
businesses that make up its membership.”

43



January 2000, Digby Jones would tell members of the CBI that
the “sterile” debate over the Euro had damaged companies and
that the Confederation would stop promoting entry to the Euro-
zone until a referendum were called over the matter.*” 87.5% of
the CBI's leading members, when polled in the following
months, stated their approval of this new policy.”

Of course this change at the CBI was noted with dismay by the
pro-Euro establishment. Over at the Guardian, Polly Toynbee
articulated this alarm: **

Something has happened to the CBI. It is not the
same organisation it once was under the temperate
and intelligent leadership of Howard Davies and
Adair Turner. It has moved sharply to the right, no
longer representing a middle-of-the-road business
world, but tugged towards the new extremism and
euro-phobia in the Tory party.

92

93

94

44

Reported in the Financial Times, 31 January 2000.
Reported in the Daily Mail, 21 November 2000.

“The CBI have turned into a bunch of extremists: a once intelligent
organisation has been hijacked by rightwingers”, The Guardian, 29
November 2000. Even the language of Polly Toynbee’s column
shows the scale of the problem. Merely to express scepticism about
the single currency was to be labelled an extremist.



4. SCARE STORIES

“Staying out of the Euro will mean progressive
economic isolation for Britain. It will mean fewer
foreign businesses investing here, fewer good jobs
created and less trade being done with our
European partners.” — Peter Mandelson, Sunday
Mirror, 18 May 2003.

The central weapon of the pro-single currency camp was not,
however, opinion polls. It was economics. Failure to join the
single currency, they asserted, would hamper job creation and
bring about over time a breakdown of British commerce and
industry.”

Once again it was the BBC that supported the scare stories and
fabrications put out by the pro-Euro campaigns. One favourite
trick of the pro-Euro campaigners was to give publicity to
supposed claims by important foreign companies that, if Britain
failed to join the euro, they would either pull out of Britain or

% A selection of quotations illustrating these stories is in Appendix

One.

45



cancel fresh foreign investment. Again and again the BBC would
highlight these claims; and again and again the firms
concerned would put out denials which the BBC would fail to
report.

The problem became so glaring that the campaigning journalist
Christopher Booker assembled a dossier of such stories and
presented them to the BBC.*® The tale he tells is so shocking
that it is worth recording it in full. Booker here takes up the
story:

The first of five examples | gave the BBC was how,
on October 14,1997, the Today programme reported
as the day's top news a claim by Mustafa
Mohotarem, the chief economist at General Motors,
that his company would move car production out of
the UK if the UK did not join the single currency.
Although this claim was later trenchantly rejected
by General Motors, the BBC did not report its
denial.

On December 10, 1997, the BBC highlighted a
decision by Toyota to site a major new factory in
France. The real reason for this was that Toyota had
been offered French government subsidies of
around £700 million to locate the factory nearer to
continental markets. But BBC presenters and
interviewers persistently suggested the main
reason for Toyota’s decision was the UK’s refusal to
join the single currency.

% He reported the BBC reaction in “Sorry is the hardest word for euro-

loving reporters at the BBC”, Sunday Telegraph, 20 January 2000.

46



On January 28, 1999 the Today programme's
business news led on a claim in the Daily Express,
owned by leading Britain in Europe supporter Lord
Hollick, that the Bank of America was to move its
European head office from London to Frankfurt
because of Britain’s refusal to join the euro. When
the bank later put out a statement that the report
was “completely untrue”, the BBC ignored it.

On November 24, 1999 Today reported a Daily
Telegraph story that three major car companies
had warned Mr Blair that they would have to
reconsider their investments in Britain if the UK
delayed entry to the euro.

Most recently, on February 13, Today reported that
the chairman of Sony had warned Mr Blair that “the
high pound, plus being outside the euro, threatens
future investment in Britain”. Sony protested. It was
true the chairman had expressed concern over the
strong pound, but he had not mentioned the euro.
Again the BBC failed to report the correction.

As Booker noted, “no attempt was made to answer the central
question | had put to the BBC, asking why it failed to report the
subsequent denials of its reports.””’

These alarmist predictions were part of a pattern of alarmist
statements put out by the pro-Euro camp. Failure to join the
Euro, they claimed, would cause economic devastation to
Britain. The only disagreement was the scope of the damage.

 bid.

47



Three million jobs, one million jobs, eight million jobs, 35,000
jobs, 10,000 jobs a month, 150,000 jobs, a job every two minutes:
any which way, a desperate state of affairs for the UK if it
remained outside of the Eurozone (or eventually withdrew from
the EU, which many Euro supporters claimed was the secret
ambition of opponents of the euro).?®

Leading politicians joined in the doom-mongering. Peter
Mandelson warned staying out of the Euro would be a disaster:*

The price we would pay in lost investment and
trade and jobs in Britain would be incalculable...

Three years earlier he had also warned that:'*

As long as we are outside the euro, there is little we
can do to protect industry against destabilising
swings in the value of sterling.

Ken Clarke endorsed this: “Britain’s economy will be damaged if

we stay out too long.”® Cabinet minister Peter Hain warned: |

% “Boycotting Euro could cost 3m jobs and £6bn”, Daily Express, 23

February 1999; “Euro campaigners clash on jobs: Lord Marshall says
investors will pull out of Britain but sceptics ridicule claims”,
Guardian, 30 June 1999; “Eight million jobs ‘would be lost if Britain
quit EU”, Independent, 18 February 2000; “Join Euro now, urges car
boss: 35,000 jobs at risk in components industry if we stay out”,
Observer, 18 June 2000; “10,000 jobs a month will go unless Britain
joins euro, warns Monks”, Independent, 29 December 2000; “Adopt
Euro or lose jobs”, Daily Mirror, 29 December 2001; “No to Euro
costs a job every 2 mins”, Daily Mirror, 3 January 2003.

% “Mandelson warns Blair over Euro”, Daily Telegraph, 20 May 2003.

100 Speaking at a Trade Union conference in Belfast, 16 May 2000.

%" Independent, 10 May 2003.

48



doubt that in the end it is possible to run a sort of parallel
»102

currency economy.
Not wishing to be left out of this reassuring cross-party consensus,
the Lib Dems’ Chris Huhne declared that failure to join the Euro
would lead to a collapse of inward investment. Indeed he mocked
euro-sceptics who warned that the Irish economy would overheat
once it joined the Euro because of low interest rates!”®> On the
subject of Ireland he was backed up by the Independent
economics editor Diane Coyle (now the deputy chair of the BBC
Trust). In August 2000, she revealed that a leaked International
Monetary Fund report would shortly dismiss the argument “that
membership of the single currency has caused a damaging
inflationary boom in Ireland that will end in recession.”® This
argument, sniffed Coyle, was “often made by euro-sceptics.”® In
the event, the euro-sceptics were proved completely right.

The great jobs scare

Political columnists joined in with this doom-mongering, creating
the strong impression that a failure to join the single currency
would lead to a powerless Britain and one that would have no
influence in the modern world. “Join the Euro or watch jobs

102 Speaking on Today Programme, 1 January 2002.

1% Huhne dismissed Conservative euro-sceptic warnings about Ireland

thus: “According to Francis Maude, the shadow chancellor, the Irish
experience shows the perils of Britain joining the euro. This has
become a repeated refrain among the euro-sceptics.” But Huhne
knew better: “Mr Maude had better watch out, as this may prove to
be an embarrassingly premature judgement” Huhne concluded
that “Ireland has the sort of economic problems the British should
die for.” Chris Huhne, Independent, 23 August 1999.

194 “IMF verdict on Ireland to disappoint euro-sceptics”, Independent, 7

August 2000.
"% Ibid.

49



vanish”, as Hugo Young gravely warned in The Guardian.'”® “The
Government will need to move fast after the election to start the
process of joining the euro,” said John Monks of the TUC. “The
alternative is that we pay a heavy price for staying outside, and
then pay a heavy price for having to join far too late to have any
real say in shaping the euro's future”” Lord Marshall, the
chairman of Britain in Europe and a former President of the CBI,
felt “convinced that inside the single currency, on the right
terms, Britain will be stronger in the world, not weaker; our
economy and our people will be more prosperous not less; and
our future will be confident, not backward looking.”*®

Then there were baseless rumours, like the claim reported by the
Daily Express in 1999 that Bank America, America’s biggest bank,
had dropped plans to base its European headquarters in Britain.°

There are two central points to be made about these warnings
that sterling could not survive outside the euro. The first is that
they largely proved misleading. On unemployment, GDP growth
and direct investment, the UK has performed markedly better
than the Eurozone over the past ten years, though claims that
the UK would lose manufacturing jobs at a faster rate than
Eurozone competitors have indeed proved true."

19 «Join the Euro or watch jobs vanish. It's Brown’s choice: There’s one
way to bring sterling down, but the government is wilfully blind”,
Hugo Young, The Guardian, 6 April 2000.

17 Quoted in the Independent, 29 December 2000.

198 “Why we must join the euro: Colin Marshall is launching a campaign

for Britain to join the single currency. He explains why Emu is a
good thing”, Observer, 21 March 1999.

199« Jobs fear as bank pulls out over euro”, Daily Express, 28 January 1999.

"° See Appendix 2 for a more detailed note on UK and Eurozone

economic performance over the last decade.

50



The second is that the techniques used by euro-campaigners
were irresponsible and in many cases unscrupulous. We have
already shown how pro-Euro columnists would resort to vicious
personal attack and smear in order to discredit those who
spoke up for sterling. A parallel process took place among pro-
Euro reporters.

The pro-Euro marketing campaign, sculpted by Danny
Alexander (now chief secretary to the Treasury), was called “Out
of Europe, Out of Work”. It was essential to construct stories
around this central, though false claim. The most terrifying
statistic was printed by the Daily Express and the Independent:
inward investment in British manufacturing would be cut by a
third, and Britain would lose no less than eight million jobs if it
pulled out of the European Union. This figure was attributed to
research by the National Institute of Economic and Social
Research.™

On the same day that this statistic graced the national news,
NIESR issued a reproachful statement which rejected the
“absurd reports” as “a serious misrepresentation”. Director
Martin Weale went to the lengths of stating that the way facts
had been distorted was worthy of Dr Goebbels. Unhappy at the
way the findings had been manipulated, he refused to attend
the launch of the report, which was supported by Britain in
Europe."™

" «g million jobs in jeopardy”, Daily Express; “Eight million jobs ‘would be

lost if Britain quit EU’ “, Independent; “Quitting EU ‘would hurt inward
investment’ “, Financial Times — all 18 February 2000. And “Blair backs
warning on jobs toll of quitting EU”, Daily Express, 19 February 2000.

"2 «Quitting Europe ‘would not bring big job losses”, Guardian, 19

February 2000.

51



5. LEARNING THE LESSONS

“I will tell the House the use of recriminating about
the past. It is to enforce effective action at the
present.” — Winston Churchill, House of Commons,
29 May, 1936.

Cognitive Dissonance and the gradual collapse of the Euro
Some members of the pro-Euro camp remain unabashed. Tony
Blair, for example, has recently insisted that he still hopes Britain
" Likewise Philip Stephens at the Financial Times
resolutely holds to his position, in defiance of all evidence, expert
opinion, and indeed common sense, that Britain would be better
off as part of the Eurozone. Back in February this year Stephens
penned a remarkable column, under the headline “Britain would
have fared better in the euro.”™

enters the euro.

Peter Sutherland was one of the most powerful proponents of the
single currency. The former chairman of BP and eurocrat retains

" The Politics Show, BBC, 26 June 2011.

" Financial Times, 14 February 2011.

52



his optimism. This is what he told students at the opening of
Kemmy Business School at the University of Limerick:"

There are many commentating on the present crisis
who have absolutely no idea what they are talking
about, which is creating a culture of despair. People
forget that there are things we do exceedingly well.
Our youth are looked upon very well internationally,
which is important in the global market.
Employment is currently at 2002 levels, 80% higher
than the level in 1992.

Many of these advocates of the single currency seem to have
been suffering from a form of cognitive dissonance. This is a
condition defined by psychologists as the mental perturbation
that takes place when people holding strongly held beliefs are
presented with powerful evidence that their assumptions are
wrong. The economics writer Will Hutton is an especially curious
example of this phenomenon. Like Philip Stephens, he
continues in the face of catastrophe to believe in the benefits of
the euro, as his recent article “Even now, the European project
remains a noble one. Let's join in.”"®

On the other hand, Will Hutton is a diehard opponent of what he
views as Chancellor George Osborne’s tough budget measures,
maintaining from a Keynesian perspective they will lead to
economic disaster."” Will Hutton has one thing going for him.
Unlike so many of his fellow pro-Euro supporters, he argues with

" Quoted in Colum Coomey, “Culture of Despair”, Limerick Post, 11

November 2010.
"6 Observer, 24 July 2011.

" See, for example, “The Coalition is taking a huge gamble with the

economy,” Observer, 24 October 2010.

53



courtesy and treats his opponents with respect. He tends not to
misrepresent their position or to spray out offensive personal
insults.

But Hutton is trying to have it both ways. The cruel fact is that
countries like Greece, Ireland, Spain and Portugal have been
condemned to far worse austerity than Britain, precisely
because of their membership of the Eurozone. It is the single
currency in which Hutton so fervently believes that has brought
up such terrible austerity across much of the European
continent — and our own cuts would have been far worse had
Britain taken his advice and joined. Hutton’s position is, to put
the matter bluntly, an intellectual shambles.

Yet at least he has the courage and conviction to continue to
speak out and defend his position. Other pro-Euro columnists
have retreated into silence. Consider the case of Andrew
Rawnsley, as we have seen so noisily contemptuous about the
euro-sceptics and so gung-ho about the single currency a
decade ago. Rawnsley writes a weekly column for the Observer
which covers the entire political waterfront. But over the last 18
months, one subject has been off the menu. Even though the
Euro has been one of the biggest stories of the past two years,
Rawnsley has avoided the subject. Not a single one of the
columns written by Andrew Rawnsley between 1 January 2010
and the middle of September 2011 addresses the Euro.

The same applies to David Aaronovitch. A decade ago this
columnist loved to trash the moral and personal character of
euro-sceptics, while vigorously promoting the merits of the
single currency. Not any more. Aaronovitch had written some 49
columns for the Times in 2011 by the time this pamphlet went to
the printers in mid September, not a single one dealt with the
Eurocrisis. In 2010, not one of Aaronovitch’s 70-plus articles for
the Times addressed the collapse of the euro.

54



Writers such as Rawnsley and Aaronovitch are open to the
charge of cowardice. They should either admit they got it wrong,
or come out and state why their position remains the same.
Aaronovitch claimed in 2007 that he had been a dispassionate
observer of the argument of the Euro, asserting:"

“Europe (in the way ‘Europe’ has come to be used
in media discourse) has never excited me that
much...the stormy enthusiasms of the Phile and
Phobes for their federal states or their magically
separate nation states have seemed abstract and
distant”

This relatively recent claim by Aaronovitch that he was a
disinterested observer is, however, contradicted by the facts.
The truth is that Aaronovitch was a Euro partisan who again and
again brutally misrepresented the euro-sceptic cause, while
supporting the single currency.

Owning up

Some credit goes to those who have changed their mind, and
admitted as much. Danny Alexander, chief secretary to the
Treasury, now acknowledges that joining the single currency
would have been a mistake. He told a fringe meeting at the 2010
annual Liberal Democrat Party Conference:"

In the current economic circumstances I'm relieved
that we are not in the euro... | think that the
flexibilities that we have as an economy are helping
our economy to recover.

"8 Times, 26 June 2007.

" As reported on BBC News Online (http://www.bbc.co.uk/news/uk-

politics-11380431), accessed 27 May 2011.

55



Coming from an individual who, as communications director of
the Britain in Europe movement, dedicated five years of his life
pressing for British entry to the Eurozone, this is a heartwarming
and gracious concession. However too few of Danny
Alexander's colleagues at Westminster have mirrored his
honesty.

The FT columnist Wolfgang Munchau also commands respect.
For many years he was one of the keenest enthusiasts for the
single currency. As late as September 2006 he declared:

| expect that Eurozone to be exceptionally stable in
the long run... make no mistake, the Eurozone is
here to stay.

Four years later, Munchau had performed his acrobatics.
‘Whichever scenario you choose,” wrote the Financial Times
columnist in March last year, “the Euro is going to be weak.”™*°
Again, such candour has been all too rare among political and
economic writers.

What to do about the BBC

As demonstrated above, the BBC news and current affairs
operation lost its sense of fair-mindedness when it came to the
single currency. It became in effect a partisan player in a great
national debate — all the more insidiously effective because of
its pretence at neutrality. Indeed senior figures at the BBC are
now coming forward to admit that something was terribly wrong.

For example, Rod Liddle was editor of the Today programme
from 1998 to 2002. This is what Liddle now says:

120 “Rest assured, the Eurozone will prove its durability”, Financial
Times, 24 September 2006 and “Why the Euro will continue to
weaken”, Financial Times, 7 March 2010: both quotes courtesy of
Open Europe research.

56



The whole ethos of the BBC and all of the staff was
that euro-sceptics were xenophobes and Little
Englanders and there was an end of it. The Euro
would come up at a meeting and everybody would
just burst out laughing about the euro-sceptics.
Beyond all doubt the BBC was institutionally in
favour of the single currency. That was the BBC
position — of that there is no doubt at all.

But this BBC approval, adds Liddle, went way beyond the euro.
121

He recalls:
While | was editor of the Today programme | was
often at war with the BBC Brussels office. You just
never get those stories of waste, profligacy and
corruption at Brussels out of them.

To its credit, the BBC now acknowledges that there has been a
major problem. Two reports have been commissioned over the
past few years: they concur that something went wrong.”* The
most powerful of these was the report carried out by Lord
Wilson, the former cabinet secretary, and published in 2005. Its
findings were devastating, all the more so when one considers
that it was written by a long-term Whitehall insider, used to
restrained and discreet language.

Wilson said that there was a “serious problem” in the BBC
coverage of the European Union, lethally adding that:

2 bid.

22 |n particular see the Wilson report of January 2005, available online at

http://mwww.bbcgovernorsarchive.co.uk/docs/rev__eu__coverage.html,
and the 2007 BBC Trust report on impartiality by John Bridcut at
www.johnbridcut.com/documents/seesaw__to__wagon__wheel__report.
pdf

57



Although the BBC wishes to be impartial in its news
coverage of the EU it is not succeeding.

Lord Wilson found that the problem had spread across all levels
of the BBC: “senior managers appear insufficiently self-critical
about standards of impartiality”. He added that “this attitude
appears to have filtered through to producers, reporters and
presenters in the front line.” Lord Wilson found that there was
“no evidence of any systematic monitoring to ensure that all
shades of significant opinion are fairly represented.” He also
observed a phenomenon which is instantly recognisable to
anyone who has ever attempted to raise BBC bias with a BBC
producer or presenter: “a resistance to accepting external
evidence.” Lord Wilson demanded “urgent action” to redress
these failings. There is very little evidence, however, that much
has changed.

So there is still cause for enormous concern about the BBC and
its coverage of the EU. This is an urgent problem, as it looks all
too likely that a new treaty will be needed soon as a result of
the euro-debacle if it is to survive. This would require Britain’s
signature — and very likely a referendum, something that would
plunge the EU into the heart of our national politics.

The trouble is that the BBC in such a situation cannot be
trusted. Its record is dreadful. Twice the European Union has
been at the heart of our national debate. The first came in the
referendum of 1975, the second in the national debate over the
euro. On each occasion, the BBC lost all objectivity and became
aligned to a partisan propaganda operation.

The scale of the problem can be seen just by studying
membership of the BBC Trust. Today, both the chairman, Lord
Patten and the vice chairman, Diane Coyle, were involved in the

58



campaign to secure the single currency.”® As we have seen, the

latter used her position as economics writer for the Independent
to make unfounded and prejudicial comments about euro-
sceptics. When Ms Coyle was appointed to her post earlier this
year the outgoing BBC Trust chairman Michael Lyons praised
her “wisdom, insight and consistent good humour.”®* None of
these qualities were on display in her coverage of the single
currency a decade ago.

The presence of Lord Patten and Diane Coyle as the two most
senior figures on the BBC Trust is unacceptable, especially in
the light of the corporation’s disastrous past record of bias and
prejudice. The board of the BBC Trust must be radically
reconstituted.

Ten more lessons
What else can be learnt?

Lesson 1. Conventional wisdom is very often wrong

This does not just apply to the single currency — a cause which
was long equated in the public sphere with moderation and
sanity. It is important to reflect that many of the beliefs that were
held most fervently ten years ago have now been turned on
their head. Ten years ago, those who raised the issue of

"8 |n his Chatham Lecture at Oxford in 2000, Chris Patten said: “Yet
‘sovereignty’ in the sense of unfettered freedom of action, is a
nonsense. A man, naked, hungry and alone in the middle of the
Sahara desert is free in the sense that no-one can tell him what to
do. He is sovereign, then. But he is also doomed. It is often
preferable to accept constraints on freedom of action in order to
achieve some other benefit.”

124 «Diane Coyle named BBC Trust vice-chairman”, Guardian, 24 March

201.

59



immigration invited the ugly charge of racism. Now almost all
mainstream politicians accept that it is an issue of serious
public concern. Similarly anyone (such as Oliver Letwin when he
was shadow Treasury spokesman) who suggested cuts to
public spending came close to ostracism from public life. It is
now clear that the warnings from Mr Letwin and others were all
too realistic and far-sighted.

So we should always be careful to give space in the public
square for ideas that challenge and affront us. Climate change
is an example. Today it has entered official orthodoxy and has
become hard to challenge. The experience of the single
currency debate ten years ago does not prove those who
challenge the climate change proposition are right. But it does
suggest that they ought to be heard with respect.

Lesson 2. Cherish eccentricity

Study of the public discourse shows often pro-Euro propagandists
questioned the sanity of their opponents, declaring them “mad” or
“deranged.” Many governing élites use this tactic, marginalising
their critics by labelling them cranks. History has shown the
opposite — it is the single currency supporters who were the
cranks, while the euro-sceptics have been vindicated as sane.

Lesson 3. Be suspicious of cross-party alliances

Twelve years ago Labour, Tory and Liberal Democrats came
together in the same platform to launch the Britain in Europe
campaign. The grandees of all parties — Tony Blair, Ken Clarke,
Michael Heseltine and Charles Kennedy — were there. Blair
labelled William Hague's warning about the Euro ‘shrill. But
history has shown that it was Tony Blair and the Britain in
Europe campaign who were shrill.

60



It should not be forgotten that the two most disastrous British
enterprises in recent history have been launched with cross-
party support — the invasion of Iraq in 2003 (though without the
Liberal Democrats) and entry to the Exchange Rate Mechanism
in 1990. Today Britain is governed by a Coalition embracing the
Tories, the Lib Dems, and (unofficially) the Blairite wing of
Labour. This establishment sanction should not be used to infer
that the Government’s policies are sensible. Again and again it
is those lonely and cussed figures who stand outside the
establishment orthodoxy who get vindicated over time.

Lesson 4. The deceitful tactics of the Euro supporters were all
too typical

When Britain signed up to what was then the Common Market in
1973, voters had been told that we were entering a trading area,
and there was no reason to fear for national sovereignty and
independence.”® Later, when the single currency was
introduced, similar false promises were made. We were told that
the Eurozone would give us unprecedented economic and
financial stability, that there was no need for further political
integration, that economic collapse loomed unless we signed
up to the euro, and that loss of national control over interest
rates and exchange rates would not matter because European
economies would converge. We were told that Britain would
take a huge risk by staying out of the euro. We were not warned
(except by the despised euro-sceptics) how dangerous
membership would turn out to be.

%5 Prime Minister Edward Heath notoriously stated in a TV broadcast in

1973 that “there are some in this country who fear that in going into
Europe we shall in some way sacrifice independence and sovereignty.
These fears, | need hardly say, are completely unjustified.”

61



The supporters of the single currency did not simply make a
terrible error: they deceived us (and doubtless themselves) as
well. Some members of the euro-élite have been honest enough
to admit this. Herman Van Rompuy, President of the European
Council, noted last year that:'*°

We are clearly confronted with a tension within the
system, the ill-famous dilemma of being a monetary
union and a full-fledged economic and political
union. The tension has been there since the single
currency was created. However, the general public
was not really made aware of it.

Lesson 5. Watch out as the euro-élite uses the same tactics
Even today, yet more misleading statements are being made as
the EU battles to save the Eurozone.

We were told that there could be no financial bail-outs of
embattled member states — there have been three so far.

We were told they were illegal — retrospective legislation is
being introduced to change this.

We were told there could be no fiscal transfers between
member states — the European Central Bank (ECB) in Frankfurt,
as it provides tens of billions of liquidity to bankrupt peripheral
economies, is now turning into a mechanism for quiet fiscal
transfer, ultimately at the cost of the EU taxpayer.

We were told that the ECB President Jean-Claude Trichet would
“defend the European Central Bank’s independence under any

126 «Ordinary people were misled over impact of the euro, says Herman
Van Rompuy”, Daily Telegraph, 26 May 2010.

62



circumstance and with all my strength”*’ This promise proved

futile and he and his bank have both been captured by the big
EU politicians. As a result the balance sheet of his bank is now
in ruins. Like ECB independence, it has become a fiction, since
the ECB marks at or near to book value its vast holdings of near
worthless Greek, Irish and Portuguese debt.

Lesson 6. Karl Marx was right — economics trumps politics

At bottom, the single currency was driven by a single and
unbreakable conviction: that political will can overcome
economic reality. But history demonstrates that, while economic
facts can sometimes be held in abeyance thanks to political
manipulation, ultimately the power of economics will prevail.

Lesson 7. The pro-Euro advocates lack any social compassion
Left-wing critics loved to upbraid Margaret Thatcher for the
“sado-monetarism” of the 1980s. Yet these self-same critics
seem prepared to sanction, in the name of the single currency,
the degradation of entire economies. Their monetary policies
have led directly to 46% youth unemployment in Spain,*® and
the eradication of the Greek industrial base. Margaret
Thatcher's monetarism in the 1980s never anywhere came near
this fanaticism and contempt for ordinary people. Indeed, the
austerity of Thatcherite economics counted for nothing
compared to the dogmatism and blinkered ideology of the EU
political class as it punishes out of line and failing member
states.

127 “Trichet: difenderd lindipendenza della BCE”, Corriere della Sera, 11

July 2007.

128 “The jobless young: left behind”, Economist, 10 September 2011.

63



Lesson 8. The Conservatives never were the real nasty party
Our study of the rhetorical techniques of the pro-Euro
advocates raises a very important question: was the idea that
the Conservatives were ‘nasty’ ever really true? Or was this
‘nastiness’ in large part a New Labour narrative, brilliantly sold
by spin-doctors to a complicit media? There are certainly areas
where the late 20" century Conservatives were out of touch with
the age — most notably on social issues like gay rights. But it
was New Labour which perfected the politics of personal
destruction, with its culture of smear, its mockery of decent and
public-spirited people and contempt for intellectual integrity.
The ugly and unscrupulous methods used by the advocates of
the single currency were a manifestation of this debased public
discourse.

Lesson 9. It is time for the Euro supporters to apologise

There is a strand in British public life that has long urged
greater integration between the UK and the EU. The late Roy
Jenkins belonged to this honourable (though in our view wrong-
headed) tradition. So do contemporary politicians from all of our
major parties ranging from Ken Clarke and Michael Heseltine to
David Miliband and Peter Mandelson to Nick Clegg and Danny
Alexander.

It is of course essential for our democracy that this pro-Euro
point of view should be heard. But first of all we are all entitled
to an explanation from the Euro supporters about why they tried
to press Britain to take the calamitous path of joining the single
currency.

If they now accept they were wrong, they should say so, and
explain why it was that they came to be so mistaken on the
greatest economic issue of our age. If they still believe they

64



were right, and they stand by their arguments, they should
come out and say so publicly and defend themselves.

Silence is, however, unacceptable. Their cowardice means that
they no longer have a moral right to enter into the great debate
that is brewing about the future of Britain within the EU. Here are
some of the names from whom we are waiting to hear: Lord
Marshall, Adair Turner, Michael Heseltine, Neil Kinnock, Chris
Huhne and Nick Clegg.

And it must be said that from some members of the pro-Euro
camp we need more than just an admission of error. Those who
lied, cheated and misrepresented the motives of their euro-
sceptic opponents owe an apology to those they insulted. Top
of the list comes Tony Blair, who during his party conference
speech of 1999 implied that Conservative euro-scepticism stood
in the foul tradition of South African racism. There can be no
place in our national debate for this kind of cheap and debased
argument, which sadly poisoned so much of the British debate
over the single currency.

Lesson 10. It is time to celebrate those who fought to save
sterling

Had the British political class succeeded in their plan to sign
the UK up to the single currency, they would have ruined our
economy and destroyed our national independence. There are
many courageous public women and men who deserve their
share of the credit. In the end, however, we must recognise that
if the politicians had had their way we would have gone in. It
was the British people who, thank God, blocked it.

65



APPENDIX ONE
A SELECTION OF SCARE STORIES

Boycotting Euro could cost 3m jobs and £6bn

Daily Express, 23 February, 1999

The National Institute of Economic and Social Research
forecasts that 40,000 City jobs will disappear over the next 10
years if Britain follows an isolationist course...

Economist Garry Young said: “By 2010 the output of the City
could be 20 per cent lower than now.”

Euro campaigners clash on jobs: Lord Marshall says investors
will pull out of Britain but sceptics ridicule claims

Guardian, 30 June, 1999

Up to a million jobs could be lost if Britain rejects the single
currency, business and union leaders of the pro-Euro campaign,
Britain in Europe, warned yesterday.

Lord Marshall, chairman of the campaign, joined forces with Sir
Ken Jackson, the engineering union leader, to claim that inward
investors would pull out of Britain, putting at risk actual and
potential jobs.

66



Quitting EU ‘would hurt inward investment’

Financial Times, 18 February, 2000

Inward investment in manufacturing would be cut by a third if
Britain withdrew from the European Union, according to the
National Institute of Economic and Social Research.

Eight million jobs ‘would be lost if Britain quit EU’

The Independent, 18 February, 2000

EIGHT MILLION jobs would be lost if Britain were to leave the
European Union, according to a study by academics to be
published next week.

The report by the National Institute of Economic and Social
Research will be seized on by Tony Blair and other ministers as
they launch a campaign to turn the Euro-sceptic tide amongst
the British public...

“The country is tipping further and further towards the
precipice,” one pro-EU campaigner said yesterday. “We have
got to draw a line in the sand and say ‘thus far, no further.” At the
bottom of this slippery slope, we would end up with eight million
people out of work.”

Blair backs warning on jobs toll of quitting EU

Daily Express, 19 February, 2000

TONY Blair last night backed warnings that millions of jobs
would be in jeopardy if Britain were to pull out of the EU.

Downing Street moved swiftly after Daily Express revealed
research reported to the Britain in Europe (BIE) campaign
group, suggesting eight million jobs could go.

“We have always been clear that millions of British jobs depend on
Europe and that many more would be indirectly affected were we
to withdraw from the EU,” said a Downing Street spokesman.

67



‘Adopt Euro or lose jobs’

Daily Mirror, 29 December, 2001

UNION boss John Monks yesterday said Labour dithering over
the Euro will cost 150,000 jobs.

Euro-lag ‘hits us for pounds 4.5bn a year’

Daily Mirror, 21 December, 2001

BRITAIN will have missed the boat if it doesn’t join the Euro
within two-and-a-half years, British Airways’ chairman Lord
Marshall warned yesterday.

Speaking exclusively to The Mirror, the peer urged the
Government to wake up to the pounds £4.5 billion sum that UK
business loses each year because of the strength of the pound.

“I really hope that in the next two-and-a-half years we will have
decided to join the euro. It costs UK exporters billions while we
stay outside the single currency.”

Euro delay ‘puts 2,000 jobs at risk in Blair seat’

Times, 11 July, 2002

ONE of the biggest employers in Tony Blairs constituency is
threatening to move overseas if Britain does not sign up to the
euro.

Black & Decker executives have told the Prime Minister that up
to 2,000 jobs in Spennymoor, on the border of his Sedgefield
seat, are at risk partly because of uncertainty over the
Government’s policy on the single currency.”

129 According to the Northern Echo: “Black & Decker shed almost 1,000

jobs at Spennymoor in 2003 to reduce costs by moving some
production to Eastern Europe.” So while jobs were cut, it seems that
this was more to do with the lower labour costs of Eastern Europe.

68



APPENDIX TWO
THE ECONOMIC REALITY

Again and again, warnings from the pro-single currency
propagandists that the UK would not survive outside the
Eurozone proved wide of the mark. Ten years on from the
debate, it is possible to make a provisional judgement. While
there have been areas of economic performance where the
Eurozone has performed better, in general the UK economy has
greatly outperformed on four key measures

1. Unemployment

Unemployment for the Euro area as a whole has fluctuated
(mainly due to different countries joining throughout the period).
But unemployment in the Euro area in December 2010 was
10.1%, compared with 7.8% in the UK.

The Euro area’s record low rate of unemployment was 7.9% in
April 2001 (at the time UK unemployment was 4.8%). The UK's
lowest rate over the last ten years has been around 3% lower
than the Euro area’s lowest™ Despite the doomsday

0 Harmonised unemployment rates (monthly data). Eurostat,

Unemployment Rate by ILO definition.

69



predictions about lost jobs in financial services, the UK now has
35,000 more people working in financial services than at the
start of 1999.”' On the other hand, Eurostat data does suggest
that the UK has lost manufacturing jobs at a faster rate than the
Euro area. The UK now only has 63% of the manufacturing jobs
it had in 2000, compared with 86% retention in the current 17
Euro area countries.

2. Growth

The UK enjoyed better real GDP growth than the current Euro
area countries between 2000 and 2010. Real GDP growth was
higher in the UK than in the euro-17 in six of the eight years prior
to the financial crisis in 2008.% It should again be noted,
however, the UK was adversely affected by the recession due to
the dominance of financial services and the state of the public
finances and has had lower real GDP growth in the past two
years, in part due to much higher inflation.

3. Inflation

Both the Eurozone and the UK were effective in keeping
inflation at low levels until the onset of recession in 2008.
Between 2000 and 2005, the UK had lower rates of HICP
inflation than the Eurozone area in every year, and between
2005 and 2008 the rates were almost identical. In the last two
years, inflation has been significantly higher in the UK,
however.*®

¥ 1146m people in 2011 Q1, compared with 1.111m in 1999 QI.

182 http://lepp.eurostat.ec.europa.eu/tgm/table.do?tab=table&plugin

=1&language=en&pcode=tsieb020

18 All items HICP (annual average rate of change).

70



4. Direct investment inflows

One of the main criticisms of the UK’s decision not to join the
Euro was the potential for the loss of inflows of foreign direct
investment.

OECD data on inflows shows that between 2000 and 2008 the
UK has received $873bn in inflows, compared with France and
Germany, who received $576bn and $486bn respectively. In
2007, the UK received $183bn — which was more than the sum
of both France and Germany ($160bn) that year.** Data from the
last available year, 2008, shows that the UK obtained $96bn of
FDI, compared with $97bn to France and just $25bn to Germany.

134 OECD International Direct Investment (inflows $).

7



AFTERWORD

Soon after embarking on the research for this pamphlet, we
became aware that a significant part of our work had already
been carried out for us. When the Euro debate was at its height
at the turn of the century, the Sunday Telegraph journalist
Christopher Booker was already writing about the dishonesty
shown by the pro-Euro camp, and the complicity of the BBC
and the CBl. We have cheerfully plundered Booker’s valuable
and far-sighted investigations, and to him we owe many thanks.

Our second debt is to Lord Pearson of Rannoch. Like Booker,
Pearson was very troubled about the partial BBC coverage. This
led him to start Minotaur Media Tracking, run by David Keighley,
a former head of current affairs at the BBC. Keighley monitored
hundreds of hours of BBC news and current affairs coverage. It
goes without saying that BBC executives have tried from time to
time tried to discredit Keighley, but they have not succeeded.
As far as we have been able to determine, his professionalism is
beyond doubt.

It is hard to praise too strongly this work by Minotaur. From what
we have seen, it appears rigorous, painstaking, fair-minded and
thorough. Furthermore, but for Minotaur it would have been
impossible to reach a judgement about the BBC coverage:
72



there would have been few records to inspect. Minotaur has
carried out — in addition to everything else — a valuable service
to history.

Support for the research and publication of this study was given by
Nigel Vinson and the Politics & Economics Research Trust, the
Institute for Policy Research, Andrew Hamilton & Company,
Chartered Accountants, Alex Hammond Chambers, Artemis
Investment Management LLP, Greenfield Marquees Ltd and
Hamilton Financial (Scotland) Ltd, Investment Advisors.

We would like to thank the Open Europe think tank and in
particular Mats Persson and Raoul Ruparel. They have been a
constant source of enlightenment and information over recent
years, and we have drawn a number of relevant quotations from
their briliantly researched pamphlet They Said It: How the
European Elite Got It Wrong On The Euro.

We would like to acknowledge the contribution made to this
pamphlet by Patrick Haling and Amanda Drugnik. They have
both carried out invaluable research. We would also like to
thank Jonathan Collett, Director of the Bruges Group from 1993
to 2001, for his comments on the text. Ryan Bourne of the
Centre for Policy Studies did an excellent job preparing
Appendix 2. We are also intensely grateful to Tom Greeves who
once again was of immense use as a fact-checker and analyst.
Peter Oborne would also like to express his thanks to all those
at the Daily Telegraph, which has been consistently right on this
greatissue, for their advice and support.

73



INDEX

Aaronovitch, David, 11, 12, 14, 23, 54

“led the way” in “referring to
anyone on the other side of
the argument as a crank”, 11

Nazi imagery, 15

“places David Owen in the same
category as Powell and
Mosley”, 23

“stop listening..to the Europhobe
movement”, 25

“retreated into silence”, 54

“misrepresented the euro-sceptic
cause”, 55

Alexander, Danny, 51, 56, 64
“now acknowledges that joining
the single currency would have
been a mistake”, 55

Ashdown, Paddy, 30

Barber, Lionel,

“insistent pleading that Tony Blair
should sign Britain up to the
Euro”, 35

“ignored economics”, 36

BBC, 2, 4, 5,10, 17, 26, 27, 28, 29, 30,
31, 32, 39, 46, 47, 49, 52, 55, 56,
57,58, 59, 72
“allied itself with the left/liberal

élite”, 26

failed to give equal amount of
coverage to the two sides
debating the merits of the
single currency and of further
integration into Europe, 27

meagre coverage given to euro-
sceptic groups, 29

“BBC-sponsored narrative of Tory
splits”, 30

labelled William Hague's
opposition to the change-over
plan as “hard-line”, 30

claims of millions of jobs at stake
if “we did not join the Euro”, 30

"supports scare stories", 45

“lost its sense of fair-
mindedness”, 56

“cannot be trusted”, 58

Blackman, Oonagh
Duncan Smith's links to “a string
of extreme anti-Europe
groups”, 20
"KKK joins IDS”, 21
"Duncan Smith has met
Gianfranco Fini", 21

Blair, Tony, 60, 67
British membership, 6
“vindictive and personal attacks”
on the Conservative Party, 15
still supports the Euro, 52
backs shrill Britain-in-Europe
campaign, 61

74



“owes apology to euro-sceptics”,
65

Booker, Christopher, 8, 46
shows how the BBC had failed to
respond to evidence of bias,
46-47

Brown, John Murray
“the euro-sceptics hoping for an
Irish disaster may yet be
disappointed”, 35

Buchanan, Michael
reports from France on New
Year's Eve 2002, 3

Business for Sterling, 41, 42
Cameron, David, 7, 25

Cash, William, 8

CBI, 8,18, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43,
44,50, 72

Charles, Jonathan, 5

Clarke, Ken, 7, 60, 64
“Britain's economy will be
damaged if we stay out too
long”, 48

Clegg, Nick, 64
“control of interest rates...
meaningless", 7
“silence is unacceptable, 65

Cowagill, Anthony, 8, 40-41
challenges pollster Sir Robert
Worcester, 41

Coyle, Diane, 49, 59
criticises “the defenders of
sterling”, 10, 11,13, 59

“unfounded and prejudicial
comments about euro-
sceptics”, 58

"presence on BBC Trust
untenable", 59

Crooks, Ed, 34, 35
Cummings, Dominic, 8

Davies, Howard, 44
Delors, Jacques, 33

Duncan Smith, lain, 19
“extraordinary prescience and
moral courage”, 7, 20, 21, 25
loathes “all those organisations
that use race hatred”, 21

Evans-Pritchard, Ambrose, 8

Express, Daily, 47, 50, 51, 66, 67

Financial Times, 1, 6, 11, 13,14, 19, 31,
32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 41,
42, 43, 51, 52, 56, 67
“almost as central to the pro-Euro
cause” (as the BBC), 31

“gave credence to the scare
stories from the pro-Euro
camp that foreign investors
would pull out of Britain unless
we joined the single currency”,
32

“its physical launch is a testament
to the generation of visionary
leaders who pursued a dream”,
33

"historic failure...in journalistic
standards and editorial
judgement”, 36

Fitzgerald, Niall, 39

Foot, Michael, 5
Gowers, Andrew

"abandoned the impartiality of the
Financial Times'", 32

75



Guardian, 11,12,13, 14, 17, 20, 22, 23,
29, 44, 50, 51, 59, 66

Hague, William, 17, 18, 28, 30, 33, 60

“extraordinary prescience and
moral courage”, 7

falsely claimed that he “led the
Conservative Party down a cul-
de-sac”, 7,15,17

“mocked at the time”, 8

“reasons for saying No to the Euro
in July 1999”, 18

Hain, Peter, 48

Hari, Johann, 11

“the anti-Europeans want to hum
‘Land of Hope and Glory’ as
they nuke the British
economy”, 12

returns Orwell Prize, 12

regarded Duncan Smith as ‘an
obsessive anti-European
headbanger”, 20

Heseltine, Michael, 7, 60, 64
"silence is unacceptable", 65

Hollick, Lord, 47

Howard, Peter, 5

Huhne, Chris, 49, 65
“failure to join the Euro would lead
to a collapse of inward
investment”, 49

Hutton, Will, 6, 53
“die-hard opponent of Osborne's
tough-budget measures", 53
“an intellectual shambles”, 54

ICM, 42, 43

Independent, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 20,
21, 23, 25, 49, 50, 51, 59, 67

Jackson, Sir Ken

76

“‘inward investors would pull out of
Britain”, 66

Jenkins, Roy, 64

Jones, Digby
CBI ceases to solidly back the
Euro, 43
Euro debate had damaged
companies, 44

Kennedy, Charles, 60
Kohl, Helmut, 33

Lambert, Richard
"abandoned the impartiality of the
Financial Times", 32

Lea, Ruth
stories put about that she was
“mentally unstable”, 39

Leach, Rodney, 8
Letwin, Oliver, 60

Liddle, Rod,
BBC bias, 56-57

Lyons, Michael, 59

Mandelson, Peter, 6, 45, 48, 64
“staying out of the Euro will
mean... economic isolation”, 2
“staying out of the Euro would
prove a disaster”, 48

Marsh, Lord, 41

Marshall, Lord, 50, 66
“tide of Euro-scepticism”, 38
"majority of the business
community in favour of the
Euro", 39



“inside the single
currency...Britain will be
stronger in the world”, 50

“silence is unacceptable", 65

“Britain will have missed the boat”
unless it joins within two years',
68

Mason, Paul, 2
Miliband, David, 64
Mirror, Daily, 20, 68

Mitchell, Austin
“views unrepresented by BBC”, 29

Mitterrand, Francois, 33

Monks, John, 68
“disastrous if the UK does not join
EMU”, 2

MORI, 41, 42
Mosley, Oswald, 22, 23

Munchau, Wolfgang, 56
“performed acrobatics”, 56

Murray Brown, John, 35

National Institute of Economic and
Social Research, 51, 66, 67

Naughtie, Jim
reports from Maastricht on New
Year's Day 2002, 2

Nicholson, Sir Bryan, 38
O’Brien, Dermot, 35

Office for National Statistics, 31

Osborne, George, 7
Owen, Frank, 5

Owen, Lord,
compared to Enoch Powell and
Oswald Mosley, 22-24

Patten, Chris, 7, 58, 59
"presence on BBC Trust
untenable", 59

Pearson, Malcolm, 8, 72
Powell, Enoch, 22, 23

Rawnsley, Andrew, 11, 54
compares the “pro-Euro side” and
the “other side”, 10
refers to the bilious hatred within
euro-sceptics of “all things
European”, 14
“cowardice”, 55

Redwood, John, 8
Simon, Sir David, 39

Skidelsky, Lord
accuses Duncan Smith of a
“hysterical brand of anti-
intellectualism”, 20

Sony, 47

Sparrow, Nick
“including smaller businesses (in
surveys regarding the Euro) is
crucial’, 42

Stephens, Philip, 6, 11,13, 14,19, 33,

37,52,53

“Britain would have fared better in
the Euro”, 52

describes euro-scepticism as a
virus within the Conservative
Party, 14

immaturity of William Hague, 19

77



Stevens, John, 28-30
claims by the BBC that Stevens'
party “could split the
Conservative vote”, 29

Strauss-Kahn, Dominique,
“monetary union is a marriage”, 36

Sutherland, Peter, 52
Telegraph, Daily, 8, 47, 62, 73

Thatcher, Margaret, 8
“sado-monetarism”, 63

Times, The, 68

Today (BBC Radio 4), 27, 31, 46, 47,
56, 57

Toynbee, Polly
"CBI has moved sharply to the
right', 44

Toyota, 46
Trichet, Jean-Claude, 3, 62

TUC, 2, 50

Turner, Adair, 44, 65
sold the message that “business
backed the Euro”, 38
"no conventional wisdom too
conventional for him", 38
ICM survey “favoured small
businesses”, 43

Van Rompuy, Herman
dilemma of monetary union and
economic and political union,
62

78

Wall Street Journal,
“far more comprehensive and
lively coverage”, 37

Weale, Martin
distortion of facts worthy of
Goebbels, 51

Wilson, Lord, 58

“serious problem in the BBC
coverage of the European
Union”, 57

“no evidence of any systematic
monitoring to ensure that all
shades of significant opinion
are fairly represented", 58

Wood, Greg
interviews Jean-Claude Trichet on
New Year's Day 2002, 3

Worcester, Sir Robert, 41

Young, Hugo, 11, 12, 13, 14, 17, 20, 22,

23, 50

“any defender of sterling.became
a pathetic caricature”, 13

default mode of euro-sceptics is
“raging fury”, 13

analysis of William Hague, 17

Hague’s own half-way-out
extremism, 17

Lord Owen, displaying his “lurid
plumage of alarm”, 23

“join the Euro or watch jobs
vanish", 50

Young, Garry
city output could be “20 per cent
less”, 66



Centre

for Pollcy
Studles

BECOME AN ASSOCIATE OF
THE CENTRE FOR POLICY STUDIES

The Centre for Policy Studies is one of Britain’s best-known and
most respected think tanks. Independent from all political
parties and pressure groups, it consistently advocates a
distinctive case for smaller, less intrusive government, with
greater freedom and responsibility for individuals, families,
business and the voluntary sector.

Through our Associate Membership scheme, we welcome
supporters who take an interest in our work. Associate
Membership is available for £100 a year. Becoming an Associate
will entitle you to:

= all CPS publications produced in a 12-month period
» invitations to lectures and conferences

= advance notice by e-mail of our publications, briefing papers
and invitations to special events

For more details, please write or telephone to:
The Secretary

Centre for Policy Studies

57 Tufton Street, London SW1P 3QL

Tel: 020 7222 4488

Fax: 020 7222 4388

e-mail: mail@cps.org.uk

Website: www.cps.org.uk



Centre

for Pollcy
Studles

SOME RECENT PUBLICATIONS

The £100 billion negotiations by Michael Johnson

“The unions’ negotiating position is that Lord Hutton’s calculations
showed that public sector pensions are affordable. But Johnson
points out that this was based on implementing changes still to be
agreed. And he claims, ‘Lord Hutton’s assumptions for growth,
productivity and public sector job growth — which make public
sector pensions appear more affordable — look increasingly
optimistic.” — Lourna Bourke, Citywire

Something can be done by Affan Burki and Tom Burkard
“Soldiers 'should run schools in crackdown on indiscipline™ —
headline in The Daily Telegraph

Look back from the future: a radical path to growth and pros-
perity by Norman Blackwell

“We need to look back from the future to assess what govern-
ment policies are needed to boost productivity” — headline on
Conservative Home

Give us our fair shares: how to get best value for taxpayers
from reprivatising the banks by James Conway, Toby Fenwick
and Michael O’Connor

“The principle of wider share ownership of the banks is sound. It
would pay back taxpayers for the pain suffered owing to irre-
sponsible lending by the banks and change the way the public
think about banks” — leading article in The Times

Five fiscal fallacies by Tim Morgan

“Anyone who wants to understand what has happened could do worse
than read a birilliantly lucid and illuminating pamphlet written by the
economist Tim Morgan, published by the Centre for Policy Studies” —
Stephen Glover in The Daily Mail



Those politicians, institutions and commentators who, over the last dozen years,
sought to tie the fortunes of Britain to the Euro are here held to account. This
report analyses how the political class strongly supported early entry into the Euro,
a policy which would have ruined the country. It exposes the often unscrupulous

and vicious personal attacks on opponents of the Euro and calls for a radical
reappraisal of recent British political history.

This matters. As we enter a defining moment in our relationship with the EU, it
is essential that we learn the lessons from the debates of the 1990s and 2000s.

“This book tells... with a clear eye, sparing few blushes and sketching with rare
insight the pathology of mind, a kind of group dementia, which progressively
blinded those who should — and could — have known better to the nature of the
betrayal they were perpetrating.” Peter Jay in the Foreword

Price £10.00

Centre

for Policy
Studies






